Titel: Stationnementen
Auteur: Victor M. Lansink
ISBN: 90 288 3518 0
Uitgeverij: Europese bibliotheek ©2002
Omvang: 225 pagina's, A-4 formaat
Illustraties: vele honderden zwart-witfoto's
Vele duizenden kilometers per trein, auto, fiets en te voet, 63 zwart-witfilmpjes, acht dozen fotopapier en enkele honderden uren donkere kamer hebben geleid tot dit fotografisch overzicht van alle spoorwegstations in Nederland. De auteur heeft er voor gekozen geen onderscheid te maken tussen mooi, oud of lelijk. Groot of klein, alle gebouwen zijn, voor zover dit in de praktijk mogelijk bleek op gelijke wijze in beeld gebracht, en daarna in een logische volgorde gebracht, van Valkenburg uit 1853 tot Hillegom uit 2000. In totaal zijn bijna 450 gebouwen gefotografeerd, die zowel station zijn alsmede nog aanwezig in 2001. Op 11 juni 1998 werd Amstelveen als eerste station gefotografeerd, en op Koninginnedag 2001 volgde Putten als laatste.

Het boek begint met 20 pagina's tekst, waarin de auteur de diverse soorten stations bespreekt. Hierbij wordt gewezen op de diverse architecten met hun voorkeuren voor trapgevels, korfbogen en sierbandwerk. Hierna begint de reis door Nederland, en wordt het boek een kijkboek, met de vele honderden zwart-witfoto's. Hierdoor laat Victor Lansink aan het begin van de nieuwe eeuw zien wat er nu is. Naast de vele foto's geeft dit boek een overzicht van de stations, met gegevens over bouwjaren, architecten, spoorwegmaatschappijen, en spoorwegen en dat maakt het zeker tot een nuttig naslagwerk. Maar het zal zeker ook een goede gids zijn voor wie ter plaatse vast wil stellen of de afgebeelde stations er nog zijn, en of er inmiddels alweer aan is verbouwd.