Titel: Sporen door Holland boek
Auteur: Carel van Gestel
ISBN: 90 5994 062 8
Uitgeverij: Aprilis bv  ©2004 - www.aprilis.nl
Omvang: 144 pagina's, 27x24cm, gebonden
Illustraties: circa 180 foto's in kleur
Wie op zoek is naar een nieuw treinenboek met materieellijsten, complete opsommingen en ragscherpe foto's van treinmaterieel zonder omgeving moet nog even doorzoeken in de boekhandel. Wie echter op zoek is naar nostalgie, en de sfeer van het spoorbedrijf is met het nieuwe boek 'Sporen door Holland' van Carel van Gestel aan het goede adres.

De afgelopen 30 jaar is er in menig opzicht veel gebeurd in de wereld van de spoorwegen. Het onderscheid tussen goederen- en personenvervoer, diesel- of elektrisch materieel en locomotieven of locomotoren verdween met de vergeling van het treinmaterieel. Nostalgische armseinen en bordessen maakten plaats voor moderne signaleringsapparatuur. Oude stationsgebouwen gingen tegen de vlakte en werden vervangen door fantasieloze superabri's. Ondanks alle veranderingen spreekt de 'ijzeren weg' nog altijd tot de verbeelding.

'Sporen door Holland' is een boek dat op bijzondere en sfeervolle wijze de beleving van het spoor belicht. Met weinig tekst maar veel beelden uit heden en verleden neemt Van Gestel u mee terug in de tijd, maar vergeet hierbij niet ook het heden te belichten. We zien de karakteristieke blauwe neus met gele snor terug van de oersterke e-lok serie 1200. Wat waren de 1300- en toch mooi in Berlijns blauw met dat prachtige NS-logo op de kop en de ovale gietijzeren nummerplaten. De prachtige gestroomlijnde elektrische locomotieven van de serie 1000 uit 1948 met hun spaakwielen waren de opvolgers van de stoomlocs en spreken nog steeds tot de verbeelding. En de aërodynamische kopvorm van de TEE-treinstellen uit 1957 met die machtige dieselmotoren mogen anno nu nog steeds gezien worden. Vooral in de sneeuw komt dit type prachtig tot zijn recht. En waarom moest er toch een botsneus op de serie 1100? Voor de veiligheid, dat wel natuurlijk, maar wat een verminking van dit ontwerp!

Op pagina 22 en 23 een levensgrote foto van een Blauwe Engel in de nadagen van zijn bestaan. Het compleet opgereden dieseleentje 33 op 6 april 1982 op station Zutphen. Het stel is inmiddels al jaren rood geschilderd, en dat is hem ook aan te zien. Wegens gebrek aan nieuw dieselmaterieel bleven deze Allanstellen veel langer in dienst dan ooit bedacht was. En dat is te zien! De samensteller van het boek had bij de keuze van de foto's veel oog voor details. Zo zien we soms slechts een gedeelte van een trein en wordt de aandacht gevestigd op de rozenstruik ervoor, of de boogbrug die door het voertuig wordt gepasseerd. Ook emaille koersborden, nummerplaten van locs, graffiti en antieke tegeltableau's worden afgebeeld. Uiteraard ontbreken ook overwegen niet en oude, door onkruid overwoekerde rails van lang opgeheven lijnen niet.

Het moge duidelijk zijn dat dit een boek is voor de treinliefhebber die niet alleen oog heeft voor het materieel, maar vooral van de sfeer die het treinbedrijf nog steeds oproept. Voor deze mensen is het boek een must. Ook is dit boek zeer geschikt als relatiegeschenk, mede omdat dit tweetalig (zowel in het Nederlands als Engels) is uitgevoerd.