Auteur: Richard Latten
ISBN: 9789059611955
Uitgeverij: De Alk B.V  ©2018 - www.alk.nl
Omvang: 728 pagina's, 15x21 cm, gebonden, paperback
Illustraties: ± 750 in kleur
Prijs: € 26,50

Ook dit jaar werd uw recensent opgeschrikt door een harde plof op de deurmat. Later dan verwacht plofte de nieuwste editie van spoorwegen van uitgeverij de Alk op de mat. Het formaat van deze sinds 1978 jaarlijks verschijnende almanak op spoorgebied is inmiddels zo omvangrijk geworden dat wij ons afvragen hoe lang dit boek nog als brievenbuspakketje door de brievenbus past. Dit jaar ging het nog net. De late verschijning is het gevolg van de enorme voorbereiding die aan het uitgeven van een jaarlijkse editie vooraf gaat. Denk aan het verzamelen van de vele duizenden foto's van auteur zelf en mede-hobbyisten, het schrijven en laten corrigeren van de teksten.

Dan de inhoud. Zoals elk jaar neemt Latten ons mee door vrijwel geheel Europa om de ontwikkelingen op spoorgebied van het afgelopen jaar in kaart en beeld te brengen, en een vooruitblik op de komende periode te geven. Hij maakt hierbij o.a. gebruik van een zeven meter hoog statief (!!) dat met Wifi wordt aangestuurd. Uiteraard levert dat zeer originele opnamen op.

De laatste jaren is er veel geschreven over het debacle van het Fyra-project bij NS. Welnu, de gammele treinstellen gingen in 2014 reeds terug naar de fabriek in Italië die kans zag alle stellen door te verkopen. Na diverse aanpassingen zullen ze medio 2018 in Zuid-Italië op de baan komen. Het nettoverlies voor NS komt na verrekening met de verkoop van de fabriek op ca 57 miljoen.

Een hoogtepunt voor veel spoorwegliefhebbers was op 31 maart 2017 na 124 jaar het afscheid van de Hoekse lijn, die op termijn als metrolijn van de RET verder zal gaan. Ter gelegenheid hiervan werd op 26 maart met historische treinstellen gereden, waaronder naast de reguliere sprinters mat 46 273, hondekop 766 en plan V 876. De doorkomst van de stellen bij Vlaardingen en Maasluis werden door Richard haarscherp vereeuwigd met zijn 7 meter hoge statief. De ritten brachten vele honderden fotografen op de been en in de treinen.

Voor het materieel DM 90, de laatste dieselstellen in dienst van NS uit de 3400-serie viel in december 2017 het doek, toen Syntus de lijn Zwolle-Kampen na elektrificering overnam met Flirt-3 stellen.
2017 was ook het jaar waarin de laatste plan V's de weg naar de sloper vonden. Uit deze series bleef de 466 over die naar een particulier ging. In het spoorgoederenvervoer was de stremming van de Rheintalllijn bij Rastatt in Duitsland wel een van de meest ingrijpende. Door een grote verzakking bij boorwerkzaamheden werd de lijn onbruikbaar. Zes weken kon geen enkel treinverkeer plaatsvinden. Met pijn en moeite werd vervangend busvervoer geregeld, maar de goederenvervoerders vielen terug op vervoer per vrachtauto Spoorwegen 2018 neemt ons mee naar Noord- West- Oost- en Zuid-Europa, de Baltische staten, en de Balkan.

Het boek vormt hiermee een zeer compleet overzicht, hoewel de omvang en daardoor gewicht van het boek wel verlangt dat de lezer het op schoot leest en niet, zoals wellicht gewend in beide handen. Met de voorgaande uitgaven ontstaat zo een encyclopedie die zijn weerga niet kent. Hulde voor de samensteller die werkelijk al zijn vrije tijd achter de PC moet hebben gezeten.

Hieronder een aantal foto's van Ruurd die niet in het boek staan.

Op 26-03-2017 passeert Mat 46 treinstel 273 de brug bij Maasluis.

Oud en heden bij Hoek van Holland: Hondekop 766 naast een sprinter op 26-03-2017