Spoorwegen 2016

Titel: Spoorwegen 2016
Auteur: Richard Latten
ISBN: 978-90-5961-165-8
Uitgeverij: De Alk B.V  ©2015 - www.alk.nl
Omvang: 744 pagina's, 15x21 cm, gebonden, paperback
Illustraties: ± 750 in kleur
Prijs: € 26,50

Een grote plof in de gang doet echtgenote vermoeden dat er wordt ingebroken. Maar inspectie bij de voordeur leert al snel dat er een boek van de Alk is bezorgd. Bevatte de uitgave vorig jaar nog 704 pagina's dit jaar is het boek voorzien van 744 pagina's.

Wederom een up-to-date overzicht van alle belangrijke ontwikkelingen op spoorweggebied binnen Europa. In Spoorwegen 2016 wordt verslag gedaan van de belangrijkste ontwikkelingen op spoorweggebied het afgelopen jaar en met een blik vooruit in vrijwel geheel Europa. Het jaarboek is onderverdeeld in landenhoofdstukken met per hoofdstuk een beschrijving van algemene ontwikkelingen, investeringen in verbetering en uitbreiding van spoorweginfrastructuur, de reizigersdienst en het rollend materieel. Ontwikkelingen bij de leasemaatschappijen en bij de industrie-toeleveranciers worden in aparte hoofdstukken beschreven.

Ook leest u onder meer het hele verhaal over: De parlementaire enquête over het Fyra-debacle; de invloed van de stroom vluchtelingen in Europa op het spoorwegbedrijf; fusies en overnames bij fabrikanten van spoorvoertuigen en bij spoorwegondernemingen; ontwikkelingen in het Nederlandse railgoederenvervoer in het afgelopen jaar, en de ontwikkelingen in alle overige Europese landen in het goederenvervoer.


Op de voorzijde prijkt een foto van ex NS loc 1304. De op handen zijnde her indienststelling van twee elektrische locomotieven uit de 1300-serie, waarvan de 1304 als eerste op de baan verscheen is waarschijnlijk het grootste nieuws uit 2015. De loc is geschilderd in de bruine huisstijl van HSL-logistics, en afkomstig uit de collectie van de werkgroep 1501. Ook museumloc 1315, voor langere tijd uitgeleend in Horb (Neckar) komt hier tijdelijk in dienst. De beide 1300-en hebben een grote revisie ondergaan, zijn ontasbest en in de huisstijl van HSL gebracht. Daarnaast krijgt HSL de beschikking over rangeerlocs 633 en 691 en ook wordt ex NS loc 1254 gehuurd voor lichtere goederentreinen, een bewijs van hun kwaliteit.

Het jaar 2015 is in meerdere opzichten een belangrijk jaar voor hobbyisten: op 13 december kwam er een einde aan de inzet van de treinstellen plan V. Er ontstond een ware klopjacht onder fotografen om de laatste exemplaren, die veelvuldig werden ingezet op de stopdiensten in het Zuiden van het land, maar ook in Twente op de gevoelige plaat vast te leggen.

In augustus 2015 kwam de spoorverdubbeling bij Wehl gereed. Hierdoor is de dienst Winterswijk-Arnhem minder vertragingsgevoelig geworden. Op deze lijn zijn de GTW treinstellen serie 5000 van Breng actief. Natuurlijk is ook het gereedkomen van de treintunnel in Delft een wapenfeit van 2015. Vanaf 28 februari reden de treinen door de nieuwe tunnel. Wel was er in het begin een probleem met de draaideuren naar de uitgang. Bij het passeren van een Intercity in de tunnel werd zoveel druk opgebouwd dat net gearriveerde reizigers door de op hol slaande draaideuren werden gelanceerd en Delft Centrum in werden geblazen. Direct na in gebruik stellen van de tunnel werd het ergerniswekkende viaduct gesloopt.

Naast Nederland besteedt het boek uitgebreid aandacht aan de spoorwegen van Noord-Europa, West-Europa, Zuid-Europa, Oost-Europa, Baltische staten en de Balkan. Spoorwegen 2016 is weer een fantastisch naslagwerk geworden en vormt met de eerder verschenen edities een ware encyclopedie op spoorgebied.

Ruurd Berendes
Boekrecensies

Hieronder een aantal foto's uit eigen collectie


Op de Dieseldag in Amersfoort op 28-06-2014 staat deze gedeeltelijk gereviseerde Diesel 3 ex NS 121. Foto: Ruurd Berendes.


In augustus 2015 kwam de spoorverdubbeling bij Wehl gereed. Hierdoor is de dienst Winterswijk-Arnhem minder vertragingsgevoelig geworden. Op deze lijn zijn de GTW treinstellen serie 5000 van Breng actief.
Op de foto de 5043 van Breng te Doetinchem op 30-04-2015. Foto: Ruurd Berendes.


Op 13 december 2015 kwam er een einde aan de inzet van de treinstellen plan V. In Eindhoven staat op 14-07-2012 de 463 gereed.
Inmiddels behoort dit plaatje tot het verleden. Foto: Ruurd Berendes

naar boven