Spoorwegen 2014

Titel: Spoorwegen 2014
Auteur: Richard Latten
ISBN: 978 90 6013 393 4
Uitgeverij: De Alk B.V. © 2013 - www.alk.nl
Omvang: 680 pagina's, 21x14,6x4cm, paperback
Illustraties: vele honderden foto's in kleur
Prijs: € 25,90

Zoals we van de Alk gewend zijn ploft rond de feestdagen de nieuwste editie van Spoorwegen in de bus, dit jaar editie 2014. De plof op de mat wordt steeds beter hoorbaar want het boekwerk is inmiddels uitgegroeid tot 680 pagina's, 80 meer dan vorig jaar.

In Spoorwegen 2014 wordt verslag gedaan van de belangrijkste ontwikkelingen op spoorweggebied het afgelopen jaar en met een blik vooruit in vrijwel geheel Europa. Het jaarboek is onderverdeeld in landenhoofdstukken met per hoofdstuk een beschrijving van algemene ontwikkelingen, investeringen in verbetering en uitbreiding van spoorweginfrastructuur, de reizigersdienst en het rollend materieel. Ontwikkelingen bij de leasemaatschappijen en bij de industrie-toeleveranciers worden in aparte hoofdstukken beschreven.

Het jaar 2013 was het debacle rond de V250-treinstellen regelmatig in het nieuws. Nooit eerder liep de aankoop van nieuw treinmaterieel zo uit de rails als met de aankoop van deze treinstellen bij Ansalsdo Breda.


Wordt normaal van kinderziektes gesproken, met deze treinstellen was een normale dienstuitvoering onmogelijk omdat onderdelen van de treinen onderweg verloren werden, waren er problemen met de deuren, besturing en tractie. Nadat tijdens sneeuwval bodemplaten van de V250 afvielen werd het materieel onveilig verklaard en aan de kant gezet.Met auteur vragen wij ons af hoe het e.e.a. zich in 2014 verder zal gaan ontwikkelen nu NS het contract met Ansaldo ontbonden heeft. Uiteraard zullen wij hier in de komende editie meer over lezen.

Het hoofdstuk Nederland is uitgebreid met een onderdeel goederenvervoer. John Krijgsman schreef een hoofdstuk over de S Bahn Berlin en Derk Luyt vervaardigde het hoofdstuk Tsjechië. In Polen en Roemenie komen wij de oude NS wadlopers weer tegen.

Het boek geeft een helder overzicht van de ontwikkelingen op spoorgebied. De foto's zijn van goede kwaliteit. De volgende landen komen aan bod:
• Industrie
• Noord-Europa
• West-Europa
•Zuid-Europa
• Baltische Staten
• Oost-Europa
• Zuidoost Europa en Balkan.

Zoals we elk jaar stellen vormen de edities van Spoorwegen langzamerhand een encyclopedie op spoorgebied. Dus ook deze uitgave verdient weer een plek in de boekenkast van de spoorliefhebber. Het gewicht van de jongste uitgave ontlokt mij wel de tip om te controleren of de boekenplank goed in de muur is bevestigd want het boek weegt bijna 1,5 kilo.

Ruurd Berendes
Boekrecensies