Auteur: Richard Latten
ISBN: 9789060133835
Uitgeverij: De Alk bv ©2013 - www.alk.nl
Omvang: 592 pagina's, 21x15 cm, paperback
Illustraties: vele honderden foto's in kleur
Prijs: € 24,50

In spoorwegen 2013 wordt al vele jaren in full colour verslag gedaan van de belangrijkste ontwikkelingen op spoorweggebied het afgelopen jaar en met een blik vooruit in vrijwel geheel Europa. Elk jaar blijkt het boekwerk door de ontwikkelingen op spoorgebied forser van omvang te worden, dit jaar wederom met een uitbreiding van 20 pagina's. Helaas werd het manuscript afgesloten op 1 november 2012, waardoor de belangrijke ontwikkelingen bij NS m.b.t. de Fyra net niet meer konden worden meegenomen in deze uitgave. Maar hierdoor verscheen het boek wel tijdig in de winkel.

Het jaarboek is onderverdeeld in landenhoofdstukken met per hoofdstuk een beschrijving van algemene ontwikkelingen, investeringen in verbetering en uitbreiding van spoorweginfrastructuur, de reizigersdienst en het rollend materieel. Ontwikkelingen bij de leasemaatschappijen en bij de industrie-toeleveranciers worden in aparte hoofdstukken beschreven. Michiel ten Broek schreef weer het hoofdstuk over Nederland, exclusief het goederenvervoer, het hoofdstuk over Duitsland, iets korter overigens dan in 2012 werd geschreven door John Krijgsman. Het boek werd rijk geïllustreerd met dank aan de vele fotografen die Richard ter wille waren met hun bijdragen. Het boek start met de landen in Noord-Europa. Hierna wordt West-Europa aangedaan.

Terwijl bij het afsluiten van de vorige editie van het jaarboek de vooruitzichten rond de toelating van een aantal grote materieelseries duister waren, kwam in de loop van 2012 beweging in enige dossiers. Zo werd toestemming verkregen door de EBA om in november 2012 te gaan rijden met de Talent 2-treinstellen in het reizigersvervoer in Nürnberg, gevolgd door het baanvak Koblenz- Trier. De tweedelige variant mag echter de baan nog niet op. De problematiek rondom de Fyra-treinstellen van AnsaldoBreda mag langzamerhand genoegzaam bekend zijn.

In het hoofdstuk over Nederland lezen we o.a. dat de resultaten van de NS-holding over 2011 licht beter waren dan over 2010. Met een winst van 211 miljoen mag NS tevreden zijn. Vervolgens gaat het hoofdstuk in op de concessies zoals de Hanzelijn en de lijn Zwolle-Kampen, die na 9 december 2012 voorlopig nog door NS wordt uitgevoerd. Bij het materieeloverzicht zien we leuke plaatjes van de nieuw afgeleverde GTW-treinstellen voor de diesellijnen in Gelderland en Overijssel, een foto van Veolia-treinstel 202 in een Floriade-bestickering en de wat merkwaardig beplakte Plan V 919 van Connexxion die nog dienst doet totdat Connexxion het bestelde GTW-treinstel geleverd krijgt.

Na Nederland en de overige West-Europese landen neemt Latten ons mee naar vervolgens Zuid-Europa, Baltische Staten, Oost-Europa, Zuid-Oost Europa en de Balkan. Stuk voor stuk mooie foto's in een vaak fraai landschap. Hierbij is de foto over 2 pagina's van een bietentrein op het viaduct tussen Agras en Edessa in Griekenland een prachtige afsluiter van deze editie.

Aanbevolen voor iedereen die een up-to-date overzicht op prijs stelt van alle belangrijke ontwikkelingen op spoorweggebied binnen Europa.