Auteur: Richard Latten
ISBN: 9789060133736
Uitgeverij: De Alk bv ©2012 - www.alk.nl
Omvang: 572 pagina's, 15x21cm, gebonden
Illustraties: zeer veel foto's, geheel in kleur
Prijs: € 24,50

In Spoorwegen 2012, inmiddels de 35e editie van dit jaarlijks verschijnende boekwerk van de Alk wordt in full colour verslag gedaan van de belangrijkste ontwikkelingen op spoorweggebied het afgelopen jaar en met een blik vooruit in vrijwel geheel Europa. Het jaarboek is onderverdeeld in landen hoofdstukken met per hoofdstuk een beschrijving van algemene ontwikkelingen, investeringen in verbetering en uitbreiding van spoorweginfrastructuur, de reizigersdienst en het rollend materieel. Ontwikkelingen bij de leasemaatschappijen en bij de industrie-toeleveranciers worden in aparte hoofdstukken beschreven. Heeft het boek de afgelopen jaren een groei van pagina's laten zien, dit jaar is er voor het eerst een vermindering van slechts 4 pagina's. Bovendien is het boek twee maanden later verschenen dan gebruikelijk vanwege grote drukte bij de auteur, die toezegt dat dit eenmalig is.

In tegenstelling tot de onrust op tramgebied met bezuinigingen en aanbestedingen was 2011 op treingebied een rustig jaar. Het goederenvervoer stabiliseerde in 2010, en deze trend zette door in 2011.

Het personenvervoer stond in 2011 in het teken van de particuliere initiatieven. In jaargang 2012 lezen we alles over de wisselende successen van deze initiatieven, zoals de tegenwerking van de gevestigde vervoerders in Italië voor nieuwe spelers op de spoormarkt, en het faillissement van Arenaways. In Oostenrijk zien we dat WESTbahn Management een geduchte concurrent vormt voor OBB.
NS heeft het afgelopen jaar zijn winst zien toenemen tot 160 miljoen, tegen 117 miljoen in 2009. De exploitatie van de HSL-Zuid bleef in 2011 verliesgevend, maar minister Schulz presenteert haar beleidsvoornemen om de lijn rendabel te maken. Helaas zijn storingen en vertragingen nog steeds regelmatig in het nieuws.
De Hanzelijn wordt aangesloten op het spoorwegnet. Grote spoorprojecten zijn de ondertunneling van Delft, en de bouw van het nieuwe station Rotterdam. V.w.b. het materieel blijken de nieuwe SLT-treinen slecht tegen winterse omstandigheden te kunnen en vallen massaal uit. Bombardier en Siemens werken met man en macht aan modificaties. Zoals altijd moet NS in de winter terugvallen op het oerdegelijke en onverslijtbare materiaal Plan V. Van de treinstellen mat ' 64 die niet tot het reservepark behoren komt de sloop op gang. In het boek ook de instroom van de laatste gemoderniseerde ICM-treinstellen met de 4240.

Aanbevolen voor iedereen die een up-to-date overzicht op prijs stelt van alle belangrijke ontwikkelingen op spoorweggebied binnen Europa.