Spoor editie 27

Titel: Spoor, editie 27
Auteurs: Peter van der Meer, Marcel van Ee
ISBN: 978 90 5961 169
Uitgeverij: De Alk bv ©2002 - www.alk.nl
Omvang: 144 pagina's, A-4 formaat, gebonden in harde kaft
Illustraties: ± 250 in kleur
Prijs: € 29,90

Spoor editie 27 geeft ook dit jaar weer in woord en beeld een uitgebreid overzicht van de spoorwegen in Nederland, met niet alleen veel aandacht voor het rollend materieel, maar ook voor exploitatie en infrastructuur. Hedendaagse ontwikkelingen in het reizigers- en goederenvervoer worden nader belicht, terwijl ook het verleden niet wordt vergeten.

De ontwikkelingen op spoorgebied ontwikkelen zich in rap tempo, waarbij verbetering van de dienstregelingen en dienstverlening een feit zijn, maar ook de komst van nieuwe vervoerders wordt belicht. Editie spoor gaat uitgebreid in op het huidige en nieuwe materieel, maar ook het verdwijnen van oud materieel, waarbij 2015 natuurlijk in het teken stond van het definitieve afscheid van , wat voor veel treinliefhebbers het laatste klassieke materiaal is, mat '64 en plan V. Door materieelkrapte en druk van bovenaf werd het definitieve einde nog even uitgesteld en konden we ook dit jaar nog voor de laatste keer genieten van dit karakteristieke materiaal. Dankzij het hoofdstuk sloop krijgen we prachtige opnamen te zien van de afvoer en sloop van dit oersterke materieel, waarbij we uiteraard ook veel ander materieel, zoals de E-loks 1600-1700 en 1800 tot schroot verwerkt zien worden.


Ook het goederenvervoer krijgt alle aandacht in een apart hoofdstuk, en ook de railmusea verrichtten weer geweldig werk, zoals we in deze editie royaal vernemen. Daarmee is het verband aangetoond tussen verleden, heden en toekomst; dat drieluik staat ieder jaar weer centraal in de boekenreeks, die begon als spoor- en treinboek, daarna tram- en treinboek en vanaf editie 21 spoorboek.

Deze editie is ingedeeld in de volgende hoofdstukken: Reizigersvervoer - Goederenvervoer - Afvoer, sloop en verkoop - Railmusea - Infrastructuur

Met speciale aandacht voor:

• DH-inzet in Roemenië
Daar waar in Polen de inzet van voormalig Nederlands dieselmaterieel in 2014 ten einde kwam, rijden de naar Roemenie verkochte DH-stellen nog volop, en is een aantal hiervan al gereviseerd en/of opnieuw geschilderd. Het artikel is prachtig geïllustreerd met foto's van Marcel van Ee.

• De Pannekoektrein

• Stoomtramrijtuig RTM 334 gerestaureerd
Wat de stoomtram Hoorn-Medemblik heeft gepresteerd met de restauratie van RTM stoomtramrijtuig 334 grenst aan het ongelooflijke. Foto's in het boek tonen een bouwval van verweerd hout, rotte spijlen en een geheel kale wagenbak, ooit een fraai rijtuig zijnde. Het was 2010 toen er een inventarisatie plaatsvond, zo toont Johan Blok ons. Het karkas had tot 1996 gefungeerd als opslagplaats voor een garage en werd in 1996 aan de SHM geschonken en opgeslagen in IJmuiden, en later Zwaag. Dankzij subsidies van het Prins Bernhard cultuurfonds en het VSB-fonds werd de restauratie van het rijtuig, wat bijna nieuwbouw betekende, mogelijk gemaakt. De foto's van de presentatie van het rijtuig tijdens het Bello-festival in 2015 dwingen een groot respect af voor de restaurateurs.

• Locomotief NS 162 gerestaureerd
Ook deze lok, gebouwd in de jaren 40 werd aangekocht door de SHM nadat de lok vanaf 1987 te koop stond bij de firma Van den Bossche in Aartselaar. Degenen die vanaf 1996 tot 2014 aan de NS 162 hebben gewerkt verdienen alle lof voor hun doorzettingsvermogen om van een bonk oud roest met een defecte motor, met hulp van de Stibans, dit resultaat te bereiken. Een mooi verslag van Johan Blok.

• Train Lodge Amsterdam Sloterdijk
• Replica NS 6313 Preston Palace
• Zwolle - Kampen 150 jaar
• Elektrificatie spoorlijnen
• Spoortunnel Delft (4, slot)

Kortom, met editie 27 wordt de encyclopedie op treingebied weer fors uitgebreid. En dat voor een alleszins redelijke prijs.

Ruurd Berendes
Boekrecensies