Spoor editie 26

Titel: Spoor editie 26
Auteurs: Peter van der Meer, Marcel van Ee
ISBN: 978-90-6013-375-0
Uitgeverij: De Alk bv ©2015 - www.alk.nl
Omvang: 144 pagina's, A-4 formaat, gebonden in harde kaft
Illustraties: ruim 250 in kleur
Prijs: € 29,90

Spoor geeft jaarlijks, dit jaar editie 26, in woord en beeld een uitgebreid overzicht van de spoorwegen in Nederland, met niet alleen veel aandacht voor het rollend materieel, maar ook voor exploitatie en infrastructuur. Hedendaagse ontwikkelingen in het reizigers- en goederenvervoer worden nader belicht, terwijl ook het verleden niet wordt vergeten. Hoewel de voorzijde is opgefrist is de opzet van het boek onveranderd gebleven. Net als in voorgaande Jaren bied het grootbedrijf NS voldoende materiaal om een editie te vullen, en dit wordt ook voor de komende jaren verwacht.

Deze editie is ingedeeld in de volgende hoofdstukken
- Reizigersvervoer
- Goederenvervoer
- Afvoer, sloop en verkoop
- Railmusea
- Infrastructuur
- Elektrificatie spoorlijnen
- Spoortunnel Delft (3)


Met speciale aandacht voor:

• Plan V naar de sloper
Het hoofdstuk afvoer, sloop en verkoop wordt geopend door een schitterende foto van Rob van Ee van een van de door Connexxion gebruikte Plan V's, de Bk 867 die dienst heeft gedaan op de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. De op een dieplader geplaatste Plan V spiegelt zich in een grote plas water op het terrein van HKS Metals in Amsterdam. Hierna zien we tot onze spijt dat de afvoer van de oersterke treinstellen in 2014 is voortgezet na een stop in 2011 als gevolg van problemen met de afvoer van asbesthoudend materiaal. In oktober vond weer een sloopstop plaats.

• Arrivederci Fyra V250
Het afgelopen jaar stond in het teken van de terugkeer van alle in Nederland verblijvende V250 stellen naar de Italiaanse leverancier AnsaldoBreda. Het eerste treinstel was in 2009 naar Nederland gekomen. Pas in December 2012 startte de reguliere inzet van het materieel dat verre van stabiel bleek en onderweg onderdelen verloor, volgens de fabrikant doordat er tijdens slecht weer veel te hard werd gereden door NS. Op 22 november vertrekt het allerlaatste treinstel uit Nederland en is NS een ervaring rijker en een illusie armer.

• DH-inzet in Argentinië en Paraguay
Marcel van Ee neemt een kijkje in dit land waarbij we een hernieuwde ontmoeting hebben met de voormalige NS-DH-dieselstellen serie 3200.

• DH-inzet in Polen
Ook hier zijn de heren van Ee actief en komen we de blauw-wit geschilderde ex NS DH-stellen tegen.

• DH inzet in Roemenië
Hier worden de roodgekleurde ex NS-DH stellen nog voornamelijk in het Zuiden van Roemenie ingezet. Uiteraard staan de heren van Ee bekend om hun haarscherpe foto's en we zien ook een prachtig stuk natuur.

• 30 jaar Industrieel Smalspoor Museum
Ook dit museum in Erica bestaat al weer 30 jaar, reden om hier in een hoofdstuk eens extra aandacht aan te besteden. Het hoofdstuk maakt verder een reis langs de verschillende musea waarbij prachtig gerestaureerd materieel, zoals de Kameel, Blauwe Engel 41, diverse loks, waaronder de sinds 2011 verworven 1656, maar ook de hondekop 766 en diesel-drie 115.

• 175 jaar Spoor
Afgelopen jaar werd de 175e verjaardag van de spoorwegen in Nederland gevierd. Uiteraard doet het boek hier uitgebreid verslag over. De viering had nooit kunnen plaatsvinden zonder het historisch treinmaterieel, bewaard, opgeknapt en onderhouden door de vele museumorganisaties die zich inzetten voor behoud van spoormaterieel. In het hoofdstuk railmusea komen er 27 aan bod.

• Spoortunnel Delft (3)
Johan Blok informeert ons weer over de ontwikkelingen rondom de Delftse treintunnel. Daarnaast werpt hij een blik op de toekomst aan de hand van de actuele electrificatieplannen.

Kortom, Spoor is een boek om bij te blijven, van jaar tot jaar.

Ruurd Berendes
Boekrecensies

Onderstaande foto's zijn gemaakt door Ruurd Berendes en staa niet in het boek.


Voor de concessie Achterhoek heeft Arriva de beschikking over de tweedelige GTW's 252-264 en de driedelige 365-375. Op 29-04-2015 arriveert GTW 368 bij het station Ruurlo.


Vanaf 9 december 2012 verzorgt Breng voor een periode van 10 jaar het vervoer in de concessie Arnhem- Nijmegen. Voor de stopdienst Arnhem-Doetinchem zijn de GTW-stellen 5041-50489 beschikbaar. Op de foto de 5043 voor vertrek naar Arnhem te Doetinchem, 30-04-2015.


Naast het station Winterswijk staat deze voormalige NS dieselllok 289 als monument. 30-04-2015.


In editie 26 lezen we dat de HSA (Historisch streekvervoer Achterhoek) nieuwbouwplannen heeft voor de bouw van een museum in de Achterhoek. Hun treinstel DE2 186 bezocht de Arriva-werkplaats in Zutphen voor een inspectie- en onderhoudsbeurt. Op de foto zien we het stel op zijn vaste plek naast het station Winterswijk. 30-04-2015.

naar boven