Spoor editie 23

Titel: Spoor editie 23
Auteur: Peter van de Meer, Marcel van Ee
ISBN: 9789060133309
Uitgeverij: De Alk bv ©2012 - www.alk.nl
Omvang: 144 pagina's, A-4 formaat, harde kaft
Illustraties: ruim 390 foto's, alle in kleur
Prijs: € 29,90
Spoor 23 is de jongste editie in een serie boeken van de Alk die ooit begon als Spoor & trein (editie 1-15), Spoor & tram (editie 16-20) en vanaf editie 21 Spoor. Het boek geeft ook dit jaar weer woord en beeld een uitgebreid overzicht van de spoor- en tramwegen in Nederland, met niet alleen veel aandacht voor het rollend materieel, maar ook voor exploitatie en infrastructuur. Hedendaagse ontwikkelingen in het reizigers- en goederenvervoer worden nader belicht, terwijl ook het verleden niet wordt vergeten. Het jaar 2014 wordt een belangrijk jaar voor de spoorfanaat: 175 jaar spoor in Nederland. Ook editie spoor zal in 2014 zijn 25e uitgave kennen, en de uitgevers werken hier al naar toe.

Deze editie is ingedeeld in de volgende hoofdstukken:

Reizigersvervoer
2011 zal de geschiedenis ingaan als het jaar waarin de planmatige afvoer van NSR materieel '64 startte. Plan T was al grotendeels verdwenen in 2010. De aflevering van Sprinter Lighttrain( SLT-1) werd uitgebreid met een bestelling van SLT-2, gevolgd door een 3e bestelling (SLT-3). De aflevering van deze bestelling begon in maart 2011. In Haarlem vond de revisie plaats van dubbeldeksmaterieel.


Goederenvervoer
2010 en 2011 zagen nog een volumegroei van het goederenvervoer, voor 2012 wordt een lagere groei verwacht. De Betuweroute maakte een forse groei mee van 50% meer treinen. Naast veel foto's van de diverse vervoerders ook het ongeval van de Captrainlocs op 21 september in beeld, waarbij de loc 189 204 nagenoeg uitbrandde. Ook besteedt de editie aandacht aan de opening van de Albertterminal in het Belgische Lanaken.

Afvoer, sloop en verkoop
Het hoofdstuk afvoer, het favoriete onderwerp van uw recensent omdat hij zelf nauwelijks kans ziet sloperijen te bezoeken, barst deze keer haast uit zijn voegen, omdat 2011 bekend zal worden als het jaar waarin heel veel spoormaterieel naar de sloop gin, of werd verkocht naar het buitenland. Zo zien we schitterende beelden van het DH-materieel, dat een tweede leven kreeg in Polen, Roemenië, Argentinië en Uruquay. Maar ook neemt de samensteller van het boek ons mee naar de diverse sloperijen in Nederland zoals van Simmeren in Groningen wat weer spectaculaire plaatjes oplevert, met dank deze keer naast de onnavolgbare Rob en Marcel van Ee, aan o.a. Edo de Boer, Huub van Meurs en Marcel Kukler.

Railmusea
De activiteiten van de railmusea lijken jaarlijks toe te nemen en ook komen er (net zoals in de buswereld), steeds weer nieuwe stichtingen bij. Iedere afgevoerde locomotor lijkt tegenwoordig een eigen stichting te krijgen of te worden bijgeplaatst bij een of ander bedrijf. Alleen maar goed natuurlijk, daar niet van. Opvallend in de inzet van de , inmiddels stokoude 1200-en ex NS waarvan er een drietal door EETC werd overgenomen van ACTS, en deel nam aan de paradeopstelling 60 jaar serie 1200 in Amersfoort. Bij de RTM kwam na een lange revisie motorwagen MABD 1804 gereed, en werd op 16 november 2011 het verlengde tracé op de Brouwersdam gereed. Maar het grootste nieuws was de terugkeer na revisie uit Duitsland van de 252 van de Stibans, die in Nederland in het spoorwegmuseum verder zal worden afgebouwd.

Verdere onderwerpen:
• heropening lijn Veendam - Zuidbroek
• opening Albert terminal
• DH-inzet in Argentinië en Uruguay
• DH-inzet in Polen
• Voormalige NS 2400'en in België en Saoedi-Arabië
• Blauwe en gele tram 50 jaar geleden opgeheven
• De Stoomtram tussen 1940 en 1945
• update Hanzelijn in aanbouw
• Combiproject Nijverdal
• RijnGouwelijn
• Groningen opnieuw tramstad

Het spreekt vanzelf dat ook deze editie weer thuishoort in de boekenkast van de zichzelf respecterende spoorliefhebber. Die heeft met 23 edities inmiddels een ware encyclopedie in huis.

Ruurd Berendes
Boekrecensies