Titel: Spoor & trein, editie 15 boek
Auteurs: Guus Ferree, Jurgen Houben, Peter van der Meer, Gerrit Nieuwenhuis, Marcel en Rob van Ee
ISBN: 90 6013 256 4
Uitgeverij: De Alk bv  ©2004 - www.alk.nl
Omvang: 160 pagina's, A-4 formaat, harde kaft
Illustraties: 300 foto's geheel in kleur

Geheel traditiegetrouw komt de Alk met een nieuwe editie uit de serie Spoor & Trein. De laatste overigens volgens dit concept. Sinds 1987 verschijnt deze uitgave, waarvan dit de eerste is die volledig in kleur is uitgevoerd. Inmiddels is echter de behoefte ontstaan spoor en trein aan te passen aan de huidige tijd en wensen van afnemers en auteurs. Om tegemoet te komen aan de vele wensen zal spoor en trein veel meer dan nu een compleet jaaroverzicht worden van het Nederlandse spoorgebeuren waarbij er ook ruimte zal komen voor de vele trambedrijven. Door de komst van lightrail zal de scheiding tussen tram en trein steeds vager worden zoals in het eerste hoofdstuk van dit boek al wordt aangetoond. Vanaf editie 16 zal de serie dan ook door het leven gaan als spoor en tram.

In het boek zullen geen bijdragen meer staan van Ton Voogel, die om gezondheidsredenen niet langer kan fotograferen en ook het fotowerk van de ons in 1998 ontvallen jan Bonthuis wordt gemist.

Het boek opent met een bijdrage van Guus Ferree, die ons meeneemt naar de ontwikkeling van lightrail in Nederland en Duitsland waarbij pijnlijk duidelijk wordt dat de Duitsers al een stuk verder in de ontwikkeling van lightrail dan Nederland. De enige serieuze aanbieder tot nog toe was Syntus die zich met 23 treinstellen type Lint kan meten met succesvolle Duitse bedrijven die dit type trein gebruiken.

Absoluut hoogtepunt voor uw recensent is hoofdstuk 2 van Jurgen Houben; beelden van Nederland 2003. Sloopfoto's spreken steeds weer tot de verbeelding van hobbyisten. Iedere fotograaf kent de spanning van het zich bevinden op sloopterreinen van treinmaterieel. Toestemming wordt niet gauw gegeven i.v.m. gevaar voor ongevallen, en de sloper die het wel goedkeurt, vindt het na 10 hobbyisten op zijn terrein ook wel welletjes en schopt de rest zijn bedrijf af. Rob van Ee kreeg echter wel toestemming van de eigenaar van de sloperij en maakte vele prachtige opnamen, waarbij ik de paginagrote foto van DE-loc 2364 hangend in de kraan van het sloopbedrijf wel het hoogtepunt vind. Voorts foto's van ongevallen, de laatste DE3-en in dienst en opgelegd, en veel foto's van E- en DE-locs.

Nederland vanuit de lucht is een alleraardigst idee van Peter van der Meer. Hij neemt ons mee op een luchtreis door Nederland om sporen en treinen eens vanuit een ander oogpunt te bekijken. Vaak op kleurenopnamen over 2 pagina's krijgen we een heel ander beeld van stationspleinen en bruggen.

Gerrit Nieuwenhuis neemt ons mee op reis naar Denemarken. Grote veranderingen en onbekendheid bij de meeste spoorhobbyisten brachten de auteur op het idee aan dit onderwerp eens wat aandacht te besteden. Hoewel het onderwerp mij als liefhebber van Nederlands openbaar vervoer wat minder aanspreekt zal het met prachtige foto's verluchtigde hoofdstuk ongetwijfeld veel lezers een plezier doen.

Het boek eindigt met een bijdrage 'bijzondere transporten' van vader en zoon van Ee die bijna patent hebben op foto's die altijd het idee geven dat er niemand anders naast ze heeft gestaan. In tegenstelling tot foto's van openbaar vervoer, zoals line-ups tijdens open dagen waarbij we in diverse uitgaven steevast dezelfde foto's tegenkomen, maar dan 5 centimeter verder, lijkt het wel of de familie Van Ee met een helikopter boven Nederland vliegt en alles op spoorgebied als eerste in de gaten heeft. Dat heeft in de afgelopen jaren spectaculair fotowerk van aanrijdingen, ontsporingen en sloop opgeleverd. In dit boek presenteren ze een aantal bijzondere treintransporten in Nederland. Een waardige afsluiter van deze editie van Spoor & Trein.
Zoals we inmiddels gewend zijn van de Alk is dit boek ook weer bijzonder verzorgd en is er veel aandacht besteed aan de kwaliteit van het fotowerk. Als enig minpuntje wil ik, net als vorig jaar, de keuze van de voorzijde van het boek noemen. Er zijn zoveel prachtige foto's gemaakt, ook afgebeeld in het boek. De voorzijde vind ik echter geen goede keuze. Pas na goed bestuderen kwam ik er achter dat het om twee gekoppelde Lint-stellen ging. Na de onscherpe foto op editie 14 van de BD 9107 mijns inziens ook deze keer een misser. Maar…. over het boek niets dan lof.