Auteurs: Jurgen Houben, Frank Oude Elferink, Richard Krol,
Rob en Marcel van Ee, Paul Loman
ISBN: 90 6013 247 5
Uitgeverij: De Alk bv ©2003 - www.alk.nl
Omvang: 160 pagina's, A-4 formaat, harde kaft
Illustraties: ca 300 foto's, waarvan een deel in kleur
Spoor en trein besteedt in een serie uitgebreide artikelen aandacht aan materieel, infrastructuur en spoorweghistorie in Nederland en laat u tevens kennismaken met railvervoer in het buitenland. Een boek om bij te blijven, van jaar tot jaar. In de 14e editie de volgende onderwerpen:

Infrastructuur - Spoorbruggen in Nederland (deel 2), door Jurgen Houben
Buitenland - 50 jaar diesellocs V200, door Frank Oude Elferink en Richard Krol
NS actueel - Beelden van Nederland 2002, door Jurgen Houben
NS materieel - Bijzondere transporten (deel 1), door Rob en Marcel van Ee
Historie - Nederland toen en nu, door Paul Loman

Traditiegetrouw brengt uitgeverij de Alk B.V. jaarlijks een nieuwe editie uit de serie Spoor & trein, dit jaar al weer voor de 14e keer. Al geruime tijd geleden hebben de besprekingen voor dit deel plaatsgevonden en zijn er auteurs aangewezen om de verschillende hoofdstukken in dit boek te vullen. Ze zijn inmiddels al weer aan het werk aan de volgende edities.

Het boek begint met een onderwerp over bewegende spoorbruggen geschreven door Jurgen Houben als vervolg over de beschouwing over vaste spoorbruggen in editie 13. Een onderwerp als een beweegbare brug vereist van de lezer natuurlijk wel interesse in een stuk techniek, maar de schrijver heeft er een boeiend geheel van kunnen maken, mede door gebruikmaking van verhelderende tekeningen en veel fotomateriaal.

Hierna is het de beurt aan Frank Oude Elferink en Richard Krol, die het 50-jarig bestaan van de V200 aan-grijpen voor een artikel. De V200 is een begrip binnen de spoorwereld: het is een fraaie Duitse tweemotorige diesellocomotief die veel modelbaanliefhebbers in miniatuur hebben rondrijden. Voor de avonturen van dit materieel in het post-DB-tijdperk is Krol ver van huis geweest. De vele foto's, waarvan een aantal fraai in kleur uitgevoerd zullen u hier van overtuigen. De V200 moet worden gezien als de opvolger van de stoomloc, die werd ontwikkeld zowel voor de reizigers- als de goederendienst. In 2003 doet de loc nog steeds dienst bij diverse particuliere maatschappijen, alsmede musea.

Hierna neemt Jurgen Houben het weer over, en neemt ons mee terug naar Nederland in 2002 met vele spe-ciale onderwerpen. Zo is er een bijdrage van Guus Ferree over lightrail, en bezoekt Cees Wielemaker (leuke naam voor een treinliefhebber) de diverse musea in Nederland. Tot slot een kennismaking met de Combino's door Jos Burgemeester. Zoals gebruikelijk springen de afvoer- en sloopfoto's van het treinmaterieel ook in dit boek weer het meest in het oog. Hierbij zijn de bijdragen van vader en zoon van Ee natuurlijk weer onontbeerlijk.De beide heren smaken vervolgens het genoegen een eigen hoofdstuk te hebben in dit boek. Deze keer niet de voor de hand liggende sloop- of aanrijdingfoto's, maar een onderwerp over bijzondere transporten en overbrengingen in de laatste 20 jaar, te beginnen met een sfeerfoto van mat '46 in de sneeuw in 1983. In het hoofdstuk komen de verschillende loctypes van NS ruimschoots aan bod, en het artikel laat zich dan ook prettig en snel lezen. Maar daar hebben de heren van Ee dankzij hun fotoarchief natuurlijk patent op.

Terug van weggeweest en toegejuicht door uw recensent is het hoofdstuk Nederland toen en nu, van auteur Paul Loman. Nadat de man in deel 13 verstek had laten gaan is er behoorlijk aan hem getrokken door te gaan met deze bijzonder leuke rubriek. Auteur Loman toont ons foto's van stationsgebouwen van toen en nu, waar mogelijk gefotografeerd van hetzelfde punt. Zo zien we Roodeschool met een Rode Diesel naast een stationsgebouw met dienstwoning, loketten en een dienstruimte. Wat rest op de recente foto is een luizig perron met een schamele abri. En wat te denken van het statige stationsgebouw van Wormerveer in de 60-er jaren wat plaats moest maken voor een fantasieloos eilandstation zonder charme. Kortom, weer genoeg lees- en kijkplezier in deze uitgave van de Alk.