Auteurs: Peter van der Meer, Dick van der Spek, Jurgen Houben,
Johan Blok
ISBN: 90 6013 222 X
Uitgeverij: De Alk bv ©2003 - www.alk.nl
Omvang: 160 pagina's, A-4 formaat, harde kaft
Illustraties: ca 300 waarvan een deel in kleur

Spoor en Trein besteedt in een serie uitgebreide artikelen in woord en beeld aandacht aan materieel, infrastructuur en spoorweghistorie in Nederland en laat u tevens kennismaken met railvervoer in het buitenland. Al 13 jaar verschijnt in dit kader een boekwerk uitgegeven door uitgeverij de Alk bv.

Het boek bevat de volgende onderwerpen:

» NS MATERIEEL: 20 jaar eloc serie 1600 in Nederland, door Peter van der Meer
Op 19 januari 1981 kwam de eerste eloc 1601 vanuit Frankrijk naar Nederland ter vervanging van de series 1000, 1100, 1200, 1300 en 1500, die inmiddels alle van het Nederlands net zijn verdwenen. Het is inmiddels al weer 20 jaar geleden, reden voor auteur Peter van der Meer eens in de geschiedenis van dit type loc te duiken, welke inmiddels is aangevuld met de serie 1700, en gedeeltelijk vernummerd in de 1800-serie. Naast een goede technische beschrijving van de locs veel foto's waaronder een aantal flinke klappers, en een aantal wetenswaardigheden opgetekend uit de mond van Bernd-Jan Kraan.

» BUITENLAND: Metro new York
, door Dick van der Spek
In dit artikel maken we nader kennis met het metrobedrijf van New York, terwijl in een aparte paragraaf ook aandacht wordt besteed aan de SIRT en de PATH. Deze zijn sterk verbonden met het Metrobedrijf. Het artikel biedt naast vele foto's van het bedrijf ook een aantal overzichtkaarten, maar moet u natuurlijk wel aanspreken.

» NS ACTUEEL: Beelden van Nederland 2001, door Jurgen Houben
Dit artikel neemt ons in woord en beeld mee door Nederland. Naast de ontwikkelingen op het Nederlandse spoorwegnet, met veel fotomaterieel tevens de gang van zaken bij de museumorganisaties en een bijdrage over het lightrail concept dat in 2001 een wezenlijk onderdeel ging vormen van het rijdend materieel in Nederland.

» HISTORIE: De blauwe en gele tram, door Johan Blok
Over dit onderwerp zijn al een aantal boekwerken verschenen van de hand van auteurs Johan Blok en A. van Kamp. Voor diegenen die deze boeken in de kast hebben staan brengt dit onderwerp weinig nieuws. Het blijft verder heerlijk mijmeren over het goede oude Den Haag bij het kijken naar al die nostalgische plaatjes, en Johan Blok blijft nu eenmaal een meester in het vertellen van de geschiedenis van 40 jaar geleden inmiddels!

» INFRASTRUCTUUR: Spoorbruggen in Nederland, door Jurgen Houben
Een onderwerp waarvan uw recensent in eerste instantie dacht, wat een saai onderwerp, maar ik moet toegeven dat ik het hoofdstuk met plezier heb gelezen. Nederland is natuurlijk een waterland en bezit een groot aantal bruggen om de infrastructuur van de spoorwegen hierop te kunnen projecteren. Ons land kent dan ook een een lange en rijke traditie op het gebied van de bruggenbouw, zowel voor het vervoer over de weg als dat per spoor. Wanneer u het artikel heeft gelezen heeft de stijve staafboogbrug voor u geen geheimen meer!

Spoor en trein editie 13 is weer een prettig kijk- en leesboek geworden met voor elk wat wils. De kwaliteit van het drukwerk en foto's ligt weer hoog. Minder gelukkig was ik met de keuze van de voorplaat waarop een onscherpe 6464 een spoorbrug passeert. Pas bij het lezen van het artikel begreep ik dat het er bij de voorplaat om de brug ging, en de toevallig passerende loc slechts een vluchtige passant was. Maar toen had ik mijn eerste indruk al gevormd. Voor het overige: hulde aan de samenstellers en kopen dat boek!