Spoor & Tram

Titel: Spoor & Tram, editie 18 Boek
Auteurs: Kees Verhulst, Carel van Gestel, Peter van der Meer,
Marcel van Ee
ISBN: 978 906013 104 6
Uitgeverij: De Alk bv ©2004 - www.alk.nl
Omvang: 144 pagina's, A-4 formaat, harde kaft
Illustraties: ruim 300 foto's in kleur
Prijs: € 29,90

Spoor & Tram geeft jaarlijks in woord en beeld een uitgebreid overzicht van de spoor- en tramwegen in Nederland, met niet alleen veel aandacht voor het rollend materieel, maar ook voor exploitatie en infrastructuur. Hedendaagse ontwikkelingen in het reizigers- en goederenvervoer worden nader belicht, terwijl ook het verleden niet wordt vergeten. Een boek om bij te blijven, van jaar tot jaar.

Op het menu van editie 18 staan uiteraard de veelbesproken Betuweroute, waarvan de ingebruikname moest worden uitgesteld, de eveneens vertraagde hogesnelheidslijn-Zuid en RandstadRail, waarvan de langverwachte opening niet bracht wat menigeen ervan had gehoopt of verwacht en die het immer parate leger van sceptici toch weer in het gelijk stelde. Hoe zal het over enige tijd de Noord-zuidlijn in Amsterdam vergaan? Een ander groot project dat in dit boek de nodige aandacht krijgt, is de vernieuwde dienstregeling die op 10 december 2006 is ingegaan en waarvan wordt uiteengezet waarom die noodzakelijk was, aan welke eisen die moest voldoen en hoe het ontwerpproces verliep. Ook richten de schijnwerpers zich op de snelle groei in de omvang van het goederenvervoer per spoor, waarbij met name de ontwikkeling van het containervervoer wordt belicht vanaf het moment dat veertig jaar geleden de eerste containers in de Rotterdamse haven aankwamen.


Op tramgebied wordt de Haagse GTL-8 onder de loep genomen, omdat het dit jaar al weer 25 jaar geleden is dat de GTL de PCC kwam vervangen in Den Haag. Leuke plaatjes van de bouw, het afladen op de Delftselaan, de verschillende kleurstellingen en de proeven met andere zwenk/ schuifdeuren. Tevens de problemen met de Rotterdamse Citadis, overigens een broertje van de voertuigen van Randstadrail, wordt teruggeblikt op de manifestatie van de 75-jarige NVBS en is het tweede deel te lezen van het artikel over de Tramweg-Stichting. Het hoofdstuk afvoer en sloop laat deze keer o.a de redding zien van de DE2 164. De familie Appel uit Hoogwoud exploiteert op hun boerderij een bed en breakfast waarbij o.a. kan worden geslapen in twee voormalige Weense trams. Een treinstel ontbrak echter nog. Op 3 november 2006 werd de aangekochte inmiddels tot kale bakken gereduceerde 164 door DE3 113 en 115 vanuit Haarlem naar Hoorn gebracht waar het vervoer per dieplader werd voortgezet naar Hoogwoud.

Het onderwerp Stichting TEE Nederland van Marcel van Ee doet de herinnering aan de befaamde TEE-stellen van NS die van 1957 tot 1974 in dienst waren weer opleven. Triest is te lezen dat de in Canada overgebleven rijtuigen ex NS 1001 door brandstichting werden verwoest. Leuk is ook het artikel van Aad de Meij met herinneringen aan de Hofpleinlijn. Door deze en al die andere, hier niet genoemde onderwerpen is editie 18 een boeiend boek geworden. Na een aantal jaren commentaar te hebben gegeven op de keuze van het kaft moet gezegd worden dat ik hier deze keer geen op- of aanmerkingen op heb. Vond ik de gebruikte foto's voor de voorzijde in het verleden nog wel eens wazig of slecht gekozen, deze keer is de voorzijde fraai uitgevoerd met een aanstormende Plan V en een RET-tram uit de 800-serie.

Het boek is samengesteld door grote namen op spoorgebied zoals daar zijn Kees Verhulst, Carel van Gestel, Peter van der Meer en Marcel van Ee. Een groot aantal redactiemedewerkers waaronder Johan Blok, Aad de Meij, Rob van Ee en vele anderen staan borg voor een uitgebreide verslaggeving en vele honderden haarscherpe kleurenfoto's.

Ruurd Berendes
Boekrecensies