Titel: Spoor & Tram, editie 17 boek
Auteur: Paul Dijkman, Kees Verhulst, Marcel van Ee
ISBN: 90 6013 282 3
Uitgeverij: De Alk b.v. © 2006 - www.alk.nl
Omvang: 144 pagina's, A-4 formaat, harde kaft
Illustraties: ruim 300 foto's geheel in kleur

Spoor en tram geeft jaarlijks in woord en beeld een uitgebreid overzicht van de spoor- en tramwegen in Nederland, met niet alleen veel aandacht voor het rollend materieel, maar ook de exploitatie en infrastructuur. Sinds editie 16 wordt ook de tram meegenomen in de uitgaven. Hedendaagse ontwikkelingen in het reizigers- en goederenvervoer worden nader belicht, terwijl ook het verleden niet wordt vergeten. Zie hiertoe ook onze beschrijvingen van vorige edities. De edities 9 t/m 16 zijn eventueel nog bij de uitgever De Alk verkrijgbaar.

Editie 17 staat onder redactie van Paul Dijkman (spoorwegen), Kees Verhulst (tramwegen) en Marcel van Ee (fotografie). Eindredacteur van deze uitgave Carel van Gestel. Na het voorwoord is als eerste het reizigersvervoer aan de beurt. Speciale aandacht is er voor Sail train, een varende trein die door NS werd ingezet tijdens Sail 2005.

Bij de tram is er een speciaal hoofdstuk gewijd aan de Haagse Duitsers, afkomstig van het Hannoverse bedrijf Ustra. De belevenissen van deze kleine, tweedehands serie trams die inmiddels weer van Haagse bodem zijn verdwenen worden uitgebreid belicht door Kees Pronk. Op de 6016 na, die nog in Houten rijdt is het voor deze trams inmiddels verleden tijd.

Het volgende hoofdstuk betreft het goederenvervoer, met een bijdrage van Chris Westerduin over Rotterdam Rail Feeding, een klein spoorwegbedrijf dat gebruik maakt van vijf voormalige NS 600 dieselloks van Nedtrain. Mijn geliefde onderdeel afvoer en sloop, hetgeen meestal spectaculaire foto's oplevert in deze uitgave komt er deze keer bekaaid van af, met slechts 3 pagina's, omdat er in 2005 nauwelijks materiaal gesloopt werd. De sloopfoto van DE3 118 maakt echter veel goed.

Bij het hoofdstuk railmusea is er een alleraardigst artikel over de herrijzenis van de uit 1954 stammende 'kameel', ook wel bekend als de NS 20, het voormalige directierijtuig. Ook komen de fraaie DE2 186 en de weer rode DE3 113 ter sprake.Veel aandacht ook voor de heropening van het spoorwegmuseum wat veel verplaatsingen van historisch materieel tot gevolg had.
Het hoofdstuk 'tram' verhaalt over de moeizame ontwikkelingen v.w.b. het Amsterdamse museummaterieel en het verlies hierdoor van een aantal waardevolle tramwagens voor het nageslacht.
Voorts nog een kort artikel over de voormalige LTM 610, beter bekend als de HTM 90 die al heel wat omzwervingen door het land achter de rug heeft. Waar bevindt het voertuig zich momenteel? Het boek geeft hier duidelijkheid over. Hierna volgt een artikel over veertig jaar tramweg stichting. Dankzij tramkenner bij uitstek, Johan Blok is dit een prettig leesbaar artikel geworden met uniek fotomateriaal.

Het boek sluit af met infrastructuur en nieuws over de HSL-Zuid. Hierna nog wat tramnieuws en materieeloverzichten. En zo is 2005 op railgebied ook weer volledig gearchiveerd.