Auteur: Paul Dijkman, Carel van Gestel en Peter van der Meer
ISBN: 90 6013 217 3
Uitgeverij: De Alk bv ©2003 - www.alk.nl
Omvang: 160 pagina's, A4 formaat, harde kaft
Illustraties: Tekeningen van Peter van der Welle, en vele honderden foto's in kleur en z/w
Prijs: € 29,-

Na de succesvolle uitgave over de Blauwe Engelen en Rode Duivels mocht een vervolg niet uitblijven. Dit is nu verschenen onder bovengenoemde titel. Spraken de oude dieselstellen zeer tot de verbeelding, de twee materieeltypen mat '46 en '54 zijn eveneens van het toneel verdwenen, maar leven onverminderd voort in de herinnering van menig spoorliefhebber. De bijzondere dieselsfeer met beelden van plattelandsstationnetjes in natuurlijk moeilijker te realiseren met materieel dat onder de draad rijdt. Maar de fotokeuze van de makers zorgt er toch voor dat het gevoel van nostalgie wederom wordt opgeroepen. De opzet van het boek is gelijk aan de vorige uitgave.

Allereerst per materieelsoort de hoofdtekst, met aandacht voor de totstandkoming, uitvoering en bediening. Ook zaken als onderhoud, reparaties, verbouwingen, ongevallen, afvoer en sloop komen aan bod. Daarna een weergave van de gemengde inzet van deze materieeltypen.

In het vorige boek over mat '54 kon nog niet tot een afronding worden gekomen, omdat het materieel toentertijd nog in dienst was. Nu hier geen sprake meer van is, wordt een afronding bereikt in deze uitgave. Het boek slaagt er ook in het materieel uitvoerig en kleurrijk in beeld te brengen, vanaf de eerste proefrit tot de allesvernietigende elektrische schaar van de firma Koek te Mijdrecht. We zien de vele snorren waarmede het materieel door de jaren werd uitgerust. En zou iedereen hebben geweten dat vier stellen mat' 46 nog zijn vergeeld? Het boek meldt het. Sommige stellen kregen na afvoer nog een tweede leven, zoals proefstel 291, dat in 1979 werd verbouwd tot dienstwagen. Ook zien we de verbouwing van de 285 tot proeftrein voor statische omvormers t.b.v. het dubbeldeksmaterieel. Mat '54 komt in allerlei variaties aan bod, waarbij ook de Beneluxstellen niet zijn vergeten. Een apart hoofdstuk vormt treinstel 1970, de voormalige 776. Zoals we van de Alk gewend zijn ziet het boek er weer keurig verzorgd uit, en zijn er overzichtelijke tabellen aanwezig met materieeloverzichten. Bovendien komen ook de vele uitvoeringen van het materieel als kunstobject, of met bepaalde thema's uitgebreid aan bod. Ook wordt het bewaarde museummaterieel uitgebreid besproken. De vele kleuren- en zwart-wit foto's zijn van goede kwaliteit en scherp afgedrukt. Bij de foto's van de ongevallen en op de sloop kun je een ooh en aaah met moeite onderdrukken.

Kortom, weer een uitgave van de Alk die in de collectie van de treinliefhebber niet mag ontbreken. Ook leuk als cadeau-idee! Verkrijgbaar in de boekhandel en treinen speciaalzaken.

Boerecensies