Auteur: Peter & Perry van der Meer
ISBN: 978 90 6013 290 6
Uitgeverij: De Alk bv ©2008 - www.alk.nl
Omvang: 112 pagina's, 21x15 cm, harde kaft
Illustraties: meer dan 100, alle in kleur
Prijs: € 15,90

Op alle gebieden van hobbybeleving is een vergrijzing waarneembaar. Op de in het land gehouden dia- en filmavonden ligt de gemiddelde leeftijd ver boven de pensioengerechtigde leeftijd. Welk kind is nog te interesseren voor een spoortrein op zolder? De x-box, Nintendo en Playstation lokken onze kinderen weg van onze fraaie hobby en het besturen van een trein kan tegenwoordig moeiteloos met een bij Bart Smit aangeschaft computerspel. Daar komt nog bij dat het spotten van treinen door veel buitenstaanders wordt gezien als een hobby die is voorbehouden aan mensen met het IQ van een baby, en dan hebben we het over mensen die zichzelf voortbewegen met stokken en dat dan Nordick walking noemen, of zoals de auteur terecht opmerkt in de regen gaan hardlopen.

Toch is er gelukkig nog jonge aanwas te bespeuren, en Peter en Perry van der Meer spelen hier handig op in met het bij de Alk verschenen boekje, bedoeld om de aankomend treinliefhebber wegwijs te maken in treinenland. Het boekje is hiertoe geschreven in heldere taal, hoewel nergens in een Jip en Jannekestijl. Maar ook de gevorderde treinliefhebber die een kort samengevat materieeloverzicht wil hebben van treinen in Nederland komt met deze uitgave aan zijn trekken.

Van alle reizigerstreinen en locomotieven die in de periode van 1980-2007 in Nederland op de baan waren is een korte beschrijving opgenomen, en is een foto te zien van de belangrijkste kleuruitvoeringen. Hierbij moet wel rekening worden gehouden met het feit dat het een kennismakingsboek is, dus zonder de pretentie volledig te zijn. Daar ontbreekt ook de ruimte aan.

Behalve de treinen wordt er ook van alles daaromheen uitgelegd, zoals de algemene spoorgeschiedenis, dienstregelingen, onderhoud, beveiliging en wat dies meer zij. Erg handig is de in het boekje opgenomen spoorkaart zodat een overzicht ontstaat van de diverse spoorlijnen. Veel foto's zijn gemaakt op stations om de jeugd te laten zien dat je ook zonder het bezit van een auto leuke plaatjes kunt maken van spoormaterieel. Overigens toont het boekje wel dat er vroeger veel meer variatie in treinmodellen en kleurschema's zat. De beginnend treinliefhebber zal kwijlen van de in het boekje opgenomen foto's van blauwe Engelen en rode duivels en vervolgens, enthousiast geworden door het boek en met de camera op pad zijn gegaan constateren dat het wel erg geel is op de treinbaan. Maar gelukkig houden de vele museumtreinen en locomotieven de herinnering aan een kleurrijk verleden levend en levendig. Een leuk en helder geschreven boekje.