Nederlandse Spoorwegen 1945-1982

Titel: NS 1945-1982
Artikelnr: 630495
Uitgeverij: Groenendal video groep  ©2010 www.groenendalvideogroep.nl
Omvang: speelduur 62 minuten
Prijs: € 29,75

Dankzij cineasten als Luud Albers kunnen wij anno 2010 nog steeds genieten van vele nostalgische filmopnamen uit een ver verleden waar geluk nog heel gewoon was en het treinmaterieel zich onderscheidde in kleur en model. Grofgezegd was het elektrische materieel groen, het dieselmaterieel eerst blauw daarna rood, en de goederenlocs bruin in diesel en turkoois, later blauw in de elektrische uitvoering.

Deze nieuwe uitgave van de Groenendal Video Groep toont de Nederlandse Spoorwegen vanaf de wederopbouw in 1945 tot de glorietijd van de diverse fraaie modellen in 1982. De film begint na de 2e wereldoorlog met een aantal bedrijfsfilms van de NS. We zien opgebroken sporen, kapotte en geroofde bovenleiding, verwoeste stations en emplacementen. Treinstellen die geleden hebben onder het oorlogsgeweld: veel treinstellen zijn gevorderd door de Duitsers en spoorloos verdwenen. Wat in Nederland is achtergebleven is beschoten en uitgebrand. In de werkplaatsen van NS zien we de ouderwetse handwerklieden die kans zien de totaal verwoeste wagons, geheel van hout weer op te bouwen. De bedrijvigheid en vakmanschap van de wagenmakers dwingen een groot respect af.


We nemen een kijkje bij de kolenmijnen in Limburg waar NS de kolen ophaalt die nodig zijn voor het opstoken van de stoomloks. U ziet de gehele wederopbouw bij NS vanaf de eerste elektrische trein - een blokkendoos - die weer ging rijden tussen Amsterdam en Haarlem tot de dienst met de diverse stoomlocomotieven in het gehele land. In Amsterdam loopt een nieuwe elektrische loc van de serie 1000 binnen met een D-trein.

Wie heeft er ooit eerder een opname gezien van een rijdende lok uit de 2600-serie, bij de hobbyisten beter bekend als de Beel ( vanwege het hoge voorhoofd van lok en staatsman). Een turkooizen 1300 verlaat datzelfde station met rijtuigen Plan D en E en twee van de Wagon Lits. Wel heel speciaal is de eveneens turkooizen 1100, die uit Dordrecht vertrekt. De trein wordt verwarmd door een stoomverwarmingswagen- een zogenaamde warme stoof. De laatste houten rijtuigen gaan buiten dienst. Mat 36, 40 en 46 komt vervolgens aan de beurt. Op de Miljoenenlijn verwelkomen we de eerste DE1 motorwagens. Eerst in zwart-wit, dan in kleur. Alle denkbare combinaties komt U tegen. Vanuit het seinhuis te Halfweg zien we filmopnamen van divers materieel.

Ook de hondenkoppen doen hun intrede. Eerst nog in het groen, maar langzamerhand worden ze geel en de wat luxer uitgevoerde treinstellen van het type 1700 in geel met blauw, uitgevoerd met luxe vliegtuigstoelen.. Tot slot ziet u beelden van rondom Den Haag. We maken een ritje met een 2-tje mat '46 op de Hofpleinlijn die op het station HS zijn eigen kopspoor heeft. Beneluxtweetjes, duw-trektreinen, nieuwe motorposten en een 1100 met Corailrijtuigen op weg naar Groningen. En als bonus een stoomtrein getrokken door loc 41-105 van de Stoomstichting Nederland. Voor de echte treinliefhebber zijn de DVD-s van Groenendal Video Groep een must. Inmiddels zijn er al meerdere titels verschenen, waaronder ook diverse tramfilms.

De DVD-s bevatten zonder uitzondering niet eerder vertoonde opnamen en zijn voorzien van een prettige en niet storende achtergrondmuziek en commentaarstem. Dankzij deze uitgaven blijven de herinneringen aan het spoormaterieel levend en gaan we weer even terug naar de tijd dat we nog niet werden gestoord door ongevraagd meeluisteren met intieme telefoongesprekken, sissende walkmans, zwartrijders, en vernield materieel. Kortom, een aanrader. We besluiten deze recensie weer met een paar eigen opnamen van uw recensent Ruurd Berendes.

Ruurd Berendes
Boerecensies


NS 21. Groningen, 21-11-1980


NS 1108. Hoek van Holland, 18-01-1981


NS 682. Eindhoven, 28-02-1981


NS 1211. Den Haag CS, 30-07-1981


NS 348. Zwolle, 09-09-1995

naar boven