Auteur: Sicco Dierdorp en Davy Beumer
ISBN: 978 906013 310 1
Uitgeverij: De Alk B.V.  ©2011 - www.alk.nl
Omvang: 464 pagina's, A-4 formaat, harde kaft
Illustraties: Ruim 900, waarvan een groot deel in kleur
Prijs: € 49,90
In 2002 verscheen er bij de Alk een boek met de titel diesellocomotieven in Nederland. Hierin kwamen de series 2200 t/m 2500 over ca 30 pagina's aan bod. Voor ons ligt nu het boek van Sicco Dierdorp en Davy Beumer, en is op dit gebied een waar naslagwerk geworden. Met zijn ruim 460 pagina's is het boek dan ook bijna niet te tillen en dient gelezen te worden op een bijzettafeltje.

Om de stoomlocomotief definitief te vervangen, hadden de Nederlandse Spoorwegen begin jaren 1950 onder meer behoefte aan een groot aantal diesellocomotieven. Ondanks dat de ontwikkeling van de diesellocomotief nog in de kinderschoenen stond, werden twee verschillende ontwerpen naar Nederland gehaald. Een voor Franse koloniën ontworpen dieselloc vormde de serie 2400. De serie 2200 kende zijn oorsprong in een Amerikaanse ontwerp. Beide series zouden decennia lang beeldbepalend zijn in het goederenvervoer per spoor en ook menig reizigerstrein is door hen getrokken. De beide series, in totaal 280 exemplaren groot, kenden grote overeenkomsten in hun levensloop. Dit boek vergelijkt de beide locomotiefseries en beschrijft hun ontwikkeling, technische aanpassingen en geleidelijke afvoer in functie van de ontwikkelingen in het vervoer in Nederland. Talrijke foto's illustreren daarbij hun inzet door de jaren heen in het personen-, stukgoed-, wagenladingen- en treinladingenvervoer.

Het boek gaat niet teveel in op de techniek van de locomotieven, daar zijn andere publicaties voor. Wel wordt ruim aandacht besteed aan de oorsprong en ontwikkeling van de typen, de algemene kenmerken en de veranderingen die ze in de loop van de tijd hebben ondergaan. Hierbij gaan de samenstellers zeer nauwgezet te werk. Geen detail ontgaat ze zoals bijvoorbeeld de plaats van een iets hoger gemonteerde nummerplaat, wel of geen doorgetrokken gele strepen op de wagenbakken en chassisranden en depotbordjes.

Opvallend is dat de foto-onderschriften ook zeer gedetailleerd zijn. Zo weet men bijna altijd wat de trein vervoert, wie de opdrachtgever is, waar de goederen vandaan komen en waar ze heen gaan. Ik besefte mij daarbij dat ik zelf ook regelmatig goederentreinen fotografeerde, maar nooit wist was bestemming en afkomst van de goederen was. Wanneer een treinstam wordt gevormd door meerder geschakelde locs worden ook alle locnummers genoemd. Zelf noteerde ik meestal uitsluitend de vooroplopende loc.

Naast een groot aantal foto's waaronder zeer stemmige plaatjes van de hand van o.a R. Ankersmit en J.G.C van de Meene, geeft menig foto een nostalgisch gevoel als we kijken naar de vrachtauto's, reeds lang geleden gesloopte gebouwen en stations, de reclame-uitingen en seinpalen en huizen op de rangeerterreinen. Het vervallen rangeerterrein Susteren met een raamloze seinpost geeft daar een schitterend voorbeeld van.

Verbazing wekt ook het straatspoor in menig plaats in Nederland. Hoewel zeer fotogeniek is het ongelooflijk te zien dat de 2509 met een trein van General Electric in Bergen op Zoom op hooguit twee meter van de voordeuren van woonhuizen voorbijrijdt. De foto's tonen de laatste activiteiten van de Limburgse mijnen, maar ook de enige rode loc, van NS Cargo, de 2384. Veel oude spoorbruggen ook, zoals de Hembrug in Rotterdam en de oude brug van Culemborg, allemaal goed voor spectaculair fotowerk.

Veel aandacht is er ook in het boek voor terzijdestelling en afvoer, wat weer de nodige sloopfoto's oplevert.Uiteraard is er ook aandacht voor museale bestemmingen van de locs, en heeft het boek aandacht voor direct afgeleiden in het buitenland. Het boek zou niet compleet zijn zonder een afsluitende tabel, deze keer zeer compleet met omnummeringen, constructiewijzigingen, terzijdestellingen en eventuele sloopdata of nieuwe bestemmingen.

Voor de liefhebbers van deze twee locseries van NS is dit boek een zeer compleet naslagwerk geworden. De auteurs moeten zeer veel tijd hebben gestoken in het vervaardigen van het boek. Een compliment is hier dan ook zeker op zijn plaats. Uiteraard is het te hopen dat er meerdere boeken zullen verschijnen, want er is natuurlijk nog voldoende materieel te bespreken. Ter illustratie hierna wat foto's van het betreffende materieel, gemaakt door recensent Ruurd Berendes.

DE 2428 Den Haag Hollandspoor, 08-04-1981

DE 2333 Wouwemanstraat, Den Haag 27-04-1981

DE 2283, Wouwemanstraat, Den Haag 01-05-1981