ISBN: 978 906013 112 1
Uitgeverij: De Alk B.V. © 2007 - www.alk.nl
Omvang: 128 pagina's, A4 formaat, harde kaft
Illustraties: Meer dan 100 foto's waarvan een aantal in kleur
Prijs: € 27,90

Afgelopen week ontvingen wij een exemplaar van de tweede druk van het, oorspronkelijk in 2000 verschenen boek over de dieseltreinen van de Nederlandse spoorwegen.

De moderne sneltreinen met de fantasieloze prefabstations en de hectiek rondom het moderne spoorwegbedrijf zijn er debet aan dat de hang naar nostalgie rondom stoom- en dieseltreinen onverminderd voortbestaat. De rust, het platteland, de historische stationsgebouwen, de klassieke beveiliging en de zich traag in beweging zettende dieselwalmende treinstellen spreken nog steeds tot de verbeelding. Reden voor de uitgever om het bovengenoemde boek opnieuw uit te brengen.

Dankzij de Blauwe Engelen die hun vormgeving reeds rond 1934 kregen en tot voor kort nog op de lijn Almelo-Marienberg in dienst waren (de stellen 180 en 186), is de dieseltrein bij jonge en oud een vertrouwde verschijning geworden. Uw recensent werd geboren in 1954 en heeft een groot deel van zijn leven de DE1 en DE 2 in blauw, later rood en na revisie in streekgeel mee mogen maken.

Samenstellers Carel van Gestel en Peter van der Meer zijn er destijds uitstekend in geslaagd een boekwerk samen te stellen waarin het dieselmaterieel van NS volledig tot zijn recht komt. Gezien de nauwe samenwerking tussen de DE1 en DE2 en het DE3 materiaal is er voor gekozen dit in 1 boek onder te brengen. In woord en beeld wordt een reis door de tijd gemaakt, waarbij het materieel de tijden van weleer doen herleven. Per materieelsoort wordt ingegaan op de totstandkoming, de uitvoering en de bediening. Ook zaken als onderhoud, revisies, aanrijdingen, bakwisselingen, afvoer en sloop komen ruim aan bod. Daarna volgt een behandeling van de inzet van deze stellen in de loop der jaren per regio en baanvak. Na een aantal tabellen met de meest relevante gegevens volgt het fotogedeelte.

Dankzij de medewerking van een aantal fotografen van naam is de fotocollage die volgt er een om in een adem uit te lezen.
Overigens hebben we t.o.v. de eerste druk een enkele kleine wijziging aangetroffen. Zo is er een pagina bijgekomen (pagina 127) en zijn de foto's soms helderder afgedrukt. We raden het boek dan ook van harte aan. Om u alvast in de stemming te brengen volgen hier een aantal foto's, niet uit het boek maar alle gemaakt door uw recensent.

Dashbord en cabine van de 1974

NS 35 Sappermeer, 03-01-1980

NS 34 Winterswijk, 19-04-1980