Trams 2019

Titel: Trams 2019
Auteurs: B.A. Schenk en M.R. van den Toorn
ISBN: 9789059612167
Uitgeverij: De Alk B.V. © 2018 - www.alk.nl
Omvang: 272 pagina's, 15x21cm, gebonden, paperback
Illustraties: ruim 275 in kleur in kleur
Prijs: € 18,95


Het jaar 2018 ging de geschiedenis in als het jaar waarin eindelijk de Noord-Zuidlijn in Amsterdam feestelijk geopend werd door de kersverse nieuwe burgemeester Halsema. De happening werd zelfs live op TV uitgezonden. Hoewel het lijnennet direct op de schop ging bleven de parallel aan de metro rijdende tramlijnen 4 en 24 rijden. Het wagenpark van GVB bleef onveranderd: er rijden nog 25 hangbuiken uit de 800-serie, 20 dubbelkoppen, serie 900, 151 eenrichtingscombino's en vier tweerichtingcombino's. Begin 2019 worden de eerste nieuwe trams verwacht van het type Urbos 3.

Het aantal reizigerskilometers in Rotterdam steeg in 2017. Over de periode 2018-2040 heeft RET de plannen gepubliceerd voor de wensen van het openbaar vervoer in de toekomst. Voornaamste project is nu de inzet van metro-achtige voertuigen op de oude lijn Dordrecht-Rotterdam-Delft-Den Haag-Leiden ter vervanging van de sprinters. Ingrijpende werkzaamheden waren er op de Coolsingel tussen Hofplein en Churchillplein. Lange tijd is hier geen tramverkeer mogelijk. Net zo ingrijpend was de spoorvernieuwing op het tramknooppunt Kruisplein. Vele omleidingen waren het gevolg.


Ook in Utrecht gebeurde wat Amsterdam ook overkwam v.w.b. de Uithoflijn: de bouw werd vertraagd naar 2019 en de kosten liepen 80 miljoen hoger op. Grote vertraging was er door de werkzaamheden rond het Centraal Station. Inmiddels gaat de aflevering van de nieuwe trams, serie 6000 gewoon door. Uiteindelijk zal de serie 6001-6027 compleet zijn.

In Den Haag was de herinrichting van het stationsplein voor Hollands Spoor de meest ingrijpende. Door de komst van de brede Avenio zijn vier smalle perrons vervangen door twee brede eilandperrons. Lijn 11 heeft geen eigen perron meer waarmee het draaien op de hoek van de Stationsweg kwam te vervallen.
Het GTL-materieel verliest steeds verder terrein. Regelmatig vertrekken er vanaf de remise Lijsterbesstraat totaal onttakelde stellen op een dieplader richting de sloper. De 3059 was in januari 2018 voorlopig de laatste wagen die nar een levensduurverlenging buiten dienst werd gesteld. In mei 2018 waren er nog 66 stellen rijvaardig, naast enkele specials zoals de zeer succesvolle Hoftramm, vier pekeltrams en de 3001 die mogelijk als museumexemplaar bewaard blijft. Vanaf 2024 moeten de laatste GTL's het veld ruimen.

Met een foto van een PCC op het Buitenhof wordt nog even aandacht gevraagd voor de Tourist Tram: inmiddels een vaste verschijning in Den Haag, gereden door een aantal van de tekst hop-on-hop-off voorziene PCC's waarvan de wagennummers in een lichte tint op het voertuig zijn aangebracht. Het boek vermeldt niet dat eerder dit jaar de 1193 bij inrukken door een gesloten hek reed bij de remise Frans Halsstraat. Enkele dagen later was de museumtram al weer in dienst zodat de schade vermoedelijk beperkt is gebleven.

In de vorige editie van trams (2018) werd het door de OV-bedrijven gewenste deltaplan voor de mobiliteit van de Randstad genoemd. In januari 2018 hielden verkeerswethouders en directeuren van OV-bedrijven een pleidooi voor een netwerk van light rail rondom de Randstad. Succesvol voorbeeld daarbij zijn de beide Randstadrailverbindingen van HTM en RET die inmiddels hun succes wel bewezen hebben.

Naast de Nederlandse tramsteden is er ook veel aandacht voor het buitenland. Naast de Europese landen wordt ook nog een bezoek gebracht aan de tram in Japan. Dankzij de bijdragen van veel hobbyisten zijn de auteurs er weer in geslaagd een uitvoerig en rijk geïllustreerd jaarboek samen te stellen, waardoor de bibliotheek van menig hobbyist weer wordt uitgebreid. De foto's zijn weer van goede kwaliteit, scherp en zorgvuldig geselecteerd. Daarbij de redelijke prijs is ogenschouw genomen is dit weer een uitstekend cadeau voor onder de kerstboom.

Ruurd Berendes
Boekrecensies