Trams 2018

Titel: Trams 2018 Trams 2018
Auteur: B.A. Schenk en M.R. van den Toorn
ISBN: 9789059611962
Uitgeverij: De Alk B.V. © 21-11-2017 - www.alk.nl
Omvang: 272 pagina's, 15x21cm, gebonden, paperback
Illustraties: Ruim 275 in kleur
Prijs: € 18,95

In de jaaruitgave Trams van de Alk is inmiddels trams 2018 verschenen. Het is duidelijk dat de crisis voorbij is: het verkeer wordt weer drukker en drukker en het aantal files neemt hand over hand toe. We zitten te springen om opening van de Utrechtse Uithoflijn, en uiteraard in Amsterdam de langverwachte Noor-Zuidlijn. Samen met de ANWB zijn de vervoersbedrijven een samenwerking aangegaan om de bereikbaarheid van de Randstad te kunnen blijven waarborgen.

In Rotterdam is echter na TramPlus geen activiteit meer ontplooid, over een tramlijn naar Ridderkerk hoor je niets meer. De Hoekse lijn ondervindt een grote vertraging, zodat het nog lang zal duren voordat de Metro daar voor ontlasting zorgt. Den Haag beperkt zich tot de verlenging van RR van de Javalaan in Zoetermeer naar het even verderop gelegen, nieuw te ontwikkelen OV-knooppunt Bleizo.

Het GVB heeft plannen enkele buslijnen die hun maximaal haalbare capaciteit hebben bereikt te vertrammen. Inmiddels kwam in Den Haag het nieuwe eindpunt van de Rotterdamse Randstadrail gereed in de vorm van een schitterend eigen kopstation. Omdat we pas rond 2025 iets van de uitbreidingen zullen ontwaren blijft het voorlopig afzien.


Een Spartaanse oplossing bedacht het GVB door uit trams zitplaatsen te verwijderen om zo meer staanplaatsen te creëren. Voor de hobbyist was het reviseren van de 45 hangbuiken waardoor een levensduurverlenging van 10 jaar werd gerealiseerd. Overigens gaat het GVB nieuwe trams aanschaffen. De keus is op het Spaanse CAF gevallen, in Amsterdam reeds bekend van de metrostellen 70-106. Tevens zijn de afgelopen zes jaar alle 155 Combino's geschilderd.

Opvallend nieuws uit Rotterdam is de afbraak van de Centrale werkplaats, ooit de fabriek van Allan waar veel spoor- en trammaterieel is gebouwd. Ook hier kregen de Citadistrams een onderhoudsbeurt, met als laatste de 2054.
In Den Haag gaat de afvoer van de oudste GTL's zonder botsneus gestaag door. Opvallend is hierbij het bewaren van de kop van de 3005 die in een Voorburgs restaurant voortleeft als onderdeel van de keuken. Als vervanging stromen steeds meer Avenio's in. Een blikvanger blijft de Touristtram, die met een aantal geel-groene PCC's weer veel publiek trok in Den Haag. Een grote klus is de verbouwing van de halte Stadhuis in Zoetermeer waar straks vanuit de tochtige en donkere ondergrondse halte met moderne liften en trappen een direct verbinding ontstaat met het bovengelegen Stadshart.

Dankzij de vele spoorfotografen die Nederland rijk is, kon weer een uitvoerig en rijk geïllustreerd jaarboek worden samengesteld. Naast de bekende Nederlandse trambedrijven nemen we wederom een kijkje in België en Luxemburg - Duitsland (Noord, Zuid, Oost) - Oostenrijk - Zwitserland - Frankrijk - Italië - Spanje en Portugal - Groot Brittannië en Ierland - Scandinavië - Oost en Zuidoost-Europa en besluit het jaarboek met een historisch artikel over de illusie van de standaardtram.

Ruurd Berendes
Boekrecensies

Hieronder treft u nog wat foto's aan, niet uit het boekwerk, maar uit eigen archief van uw recensent.


Het nieuwe eindpunt van de RET metrolijn Rotterdam-Slinge-Den Haag CS in Den Haag, 24-11-2017


werkzaamheden aan de halte Stadhuis Zoetermeer waar naast de tram een liftschacht ontstaat. 12-12-2017


De Touristtram in de vorm van PCC 1101. Gravestraat Den Haag 10-08-2017

naar boven