Trams 2016

Titel: Trams 2016
Auteur: B.A. Schenk en M.R. van den Toorn
ISBN: 9789059611665
Uitgeverij: De Alk B.V. © 2016 - www.alk.nl
Omvang: 272 pagina's, 15x21cm, gebonden, paperback
Illustraties: vele honderden in kleur
Prijs: € 18,95

Sinds 1979 verschijnen de jaarboekjes trams. Ook dit jaar brengt de Alk weer het jaarboek uit. De samenstellers zijn er ook dit jaar weer in geslaagd een rijk geïllustreerde pocket uit te brengen, hierbij ondersteund door bijdragen van vele hobbyisten uit binnen- en buitenland. Per land worden de steden behandeld waar het tramnet gewijzigd dan wel uitgebreid is. Stad voor stad worden de laatste nieuwtjes besproken waarbij opvalt dat de auteurs met zorg voor details en nauwkeurige beschrijvingen een opmerkelijke betrokkenheid etaleren. Voorzien van zeer veel foto's, geheel in kleur.

De landen die besproken worden zijn: - Nederland - België en Luxemburg - Duitsland (Noord, Zuid, Oost) - Oostenrijk - Zwitserland - Frankrijk - Italië - Spanje en Portugal - Groot Brittannië en Ierland - Scandinavië - Oost en Zuidoost-Europa alsmede de trambedrijven in Noord-Afrika en het Midden-Oosten.

Als we Nederland even onder de loep nemen belicht de uitgave grote veranderingen aanstaande in Amsterdam. De opening van de Noord-Zuidlijn zal veel veranderingen in het net met zich meebrengen. Het tramverkeer in de binnenstad zal verminderen. Tevens zal er de komende jaren nieuw materieel instromen.


De series 800- en 900 zijn inmiddels 25 jaar oud en aan vervanging toe. Het rood-grijze R-net zal ook hier instromen, er worden 63 nieuwe tweerichtingtrams besteld. In Rotterdam is een lichte passagiersstijging in het tramvervoer te constateren. Wel moet de snelheid van de trams omhoog: de waarden van Tramplus worden bij lange na niet gehaald.

Als we Nederland even onder de loep nemen belicht de uitgave grote veranderingen aanstaande in Amsterdam. De opening van de Noord-Zuidlijn zal veel veranderingen in het net met zich meebrengen. Het tramverkeer in de binnenstad zal verminderen. Tevens zal er de komende jaren nieuw materieel instromen. De series 800- en 900 zijn inmiddels 25 jaar oud en aan vervanging toe. Het rood-grijze R-net zal ook hier instromen, er worden 63 nieuwe tweerichtingtrams besteld. In Rotterdam is een lichte passagiersstijging in het tramvervoer te constateren. Wel moet de snelheid van de trams omhoog: de waarden van Tramplus worden bij lange na niet gehaald.

Wat trammaterieel betreft kan worden gemeld dat de laatste 700-en in 2014 het veld hebben geruimd. Het trambedrijf wordt sindsdien gedomineerd door de Citadis. In tegenstelling tot vorige series zijn de elektronische 700-en niet gewild in het buitenland zodat niets anders overbleef dan sloop. Aparte vermelding krijgt de 710 die langs de A12 kwam te staan. De eigenaar had plannen voor ombouw tot restaurant, maar daar stak de RET een stokje voor, het was de afspraak dat alle tramstellen zouden worden gesloopt, waarna de 710 ook deze weg volgde (redactie). De 749 ontsprong de dans en werd museumtram bij Romeo.

Den Haag stond voornamelijk in het teken van de komst van de Avenio's. De 5006 kwam als eerste op straat voor een proefrit, en de formele overdracht van Siemens vond plaats met de 5014. De komst van de bredere en zwaardere trams had noodzakelijke spoorwerkzaamheden en aanpassingen tot gevolg. Ook de remise Zichtenburg (binnenkort vindt een naamwisseling plaats in remise Meppelwerf - redactie) heeft twee aangepaste sporen, hoewel er geruchten zijn dat deze remise op termijn gaat sluiten en er een remise in Rijswijk zal worden gebouwd. De komst van de Avenio brengt ook veel aanpassingen van sporen en haltes met zich mee, zodat Den haag de komende tijd wordt geconfronteerd met veel omleidingen. Zo gaat een dezer dagen de tramtunnel geruime tijd op de schop. Inmiddels zijn de trams volop in dienst. Uiteraard heeft de instroom van nieuw materieel ook gevolgen voor de afvoer van GTL's. Zo verdwenen in 2015 o.a de onttakelde 3012, 3016, 3021, 3022, 3028, 3046 en 3055 naar van der Vlist. Vreemd genoeg wordt hiervan in de editie trams 2016 geen melding gemaakt.

In Utrecht is het opvallende nieuws dat de meer dan 30 jaar oude trams van de Nieuwegeinlijn bij VDL in Heerenveen een opknapbeurt hebben gehad. Na een uitgebreide onderhoudsbeurt in Utrecht kunnen ze weer 10 jaar mee. De Weense trams in rode kleur zijn inmiddels naar Polen overgebracht. Het houten perron voor deze trams op het Jaarbeursplein kon hierdoor worden afgevoerd. Na Nederland veel Buitenlands tramnieuws. Bremen en Bochum gaan hun eerste generatie lagevloertrams vroegtijdig vervangen. Deze zijn van MAN en Duewag.

Ook komen we nog wat oudgedienden tegen. Zo is er een afbeelding van de Amsterdamse 802 in Sarajewo, die binnenkort het veld zal ruimen door instroom van twintig dubbelgelede Duewagtrams uit Konya. In Turkije zijn deze tram vervangen door Skoda's. Hun komst betekent het einde voor de Amsterdamse blokkendozen. In Galati zien we de ex Rotterdammers terug uit de 800-serie in allerlei kleurschakeringen.
In Wenen betekent de komst van nieuwe tram het einde van de klassieke geledetrams van het type E1, waarna ook vervanging van de E2 zal volgen, het type heeft ook even dienstgedaan bij de RET.

Al met al weer een rijk naslagwerk, met als kanttekening de opmerking over het ontbreken van het afvoerverhaal van HTM-materieel.

Ruurd Berendes
Boekrecensies