Auteur: B.A. Schenk en M.R. van den Toorn
ISBN: 9789060133873
Uitgeverij: De Alk B.V. © 2015 - www.alk.nl
Omvang: 272 pagina's, 15x21cm, gebonden, paperback
Illustraties: vele honderden in kleur
Prijs: € 17,95

Zoals gewoonlijk verscheen ook dit jaar wederom het jaarboek trams van de Alk. Per land worden de steden behandeld waar het tramnet gewijzigd dan wel uitgebreid is. Stad voor stad worden de laatste nieuwtjes besproken waarbij opvalt dat de auteurs met zorg voor details en nauwkeurige beschrijvingen een opmerkelijke betrokkenheid etaleren. De bijdragen van veel hobbyisten hebben weer een uitvoerig en rijk geïllustreerd jaarboek opgeleverd. Voorzien van zeer veel foto's, geheel in kleur. Met een apart hoofdstuk over de Oekraïne.

In Den Haag werd in de zomer en najaar van 2014 het feit gevierd dat 150 jaar geleden in in 1864 de eerste paardentram in Nederland is gaan rijden. Met diverse festiviteiten werd dit door de HTM gevierd met als hoogtepunt een optocht van museumtrams op 5 juli van Scheveningen naar het centrum en tramdiensten met museummateriaal een week later. Verder in Den Haag de ontwikkelingen omtrent de nieuwe tram (de Avenio) en de nieuwe verschijning op het tramnet in de vorm van de Hoftramm, een rijdend restaurant.

De landen die besproken worden zijn:
- Nederland
- België en Luxemburg
- Duitsland (Noord, Zuid, Oost)
- Oostenrijk
- Zwitserland
- Frankrijk
- Italië
- Spanje en Portugal
- Groot Brittannië en Ierland
- Scandinavië
- Oost Europa

In Amsterdam leren we uit het boek dat de resultaten van het GVB t.o.v. 2012 zijn teruggelopen. In de verlenging van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol wil staatssecretaris Mansveld geen geld steken. Dit kan van invloed zijn op de plannen voor o.a. Amstelveen.
In Rotterdam ging het beter en was de winst evenals het jaar ervoor ruim 10 miljoen euro. De RET blijft tot 2026 het tram- en metrovervoer verzorgen. Het tijdperk van de 700-serie is voorbij. Sinds de jaarwisseling zijn geen trams van dit type meer ingezet. Hoewel er nog onderzoek gaande is naar belangstelling van het buitenland voor export van de nog prima ogende trams is de belangstelling zeer matig. Inmiddels krijgen de eerste Citadissen uit de serie 2001-2060 hun eerste grote revisie.

In Utrecht is er vooral organisatorisch veel veranderd rond de tram. M.i.v. 8 december 2013 werd Q-buzz de exploitant van het OV in Utrecht en dus ook van de sneltram. Het duurde nog geruime tijd voordat al het trammaterieel was gehuisstijld in de frisgele kleur van Q-buzz. De redenen hiervan worden in het boek uitgelegd.
Wapenfeit is ook de beëindiging van exploitatie van de Weense spitstrams uit de 4900-serie. Op 11 juli reden de trams voor het laatst waarna verkoop aan Krakov plaatsvond. Tenslotte een bericht dat de mogelijkheid bestaat dat Maastricht trams krijgt. Voorts in het jaarboek de komst van een aantal nieuwe trambedrijven met een hoofdrol voor Frankrijk, voor zover het Europa betreft.