Trams 2012

Titel: Trams 2012
Auteur: B.A. Schenk en M.R. van der Toorn
ISBN: 9789060133743
Uitgeverij: De Alk B.V. © 2012 - www.alk.nl
Omvang: 272 pagina's, 15x21cm, gebonden
Illustraties: meer dan 100 foto's, geheel in kleur
Prijs: € 17,95

Sinds 1979 verschijnen de jaarboekjes trams via uitgeverij De Alk. De economische crisis tekent zich volledig in deze nieuwe editie. Het openbaar vervoer in de grote steden, jarenlang succesvol verzorgd door HTM, RET en GVB gaat in de aanbesteding en zorgt voor veel onrust onder personeel en leidinggevenden. Stakingen zijn dan ook het gevolg met veel overlast voor de reiziger. De overheid verwacht hiermee een besparing van 120 miljoen euro te bewerkstelligen. De eerste versoberingen zijn merkbaar: lagere frequenties op sommige lijnen, en het schrappen van lijnen in de dienstregeling van 2012. Uitbreidingsplannen zoals de tram naar Ridderkerk gaan in de ijskast. Bezuinigingen, daar kan men nog wel mee leven, maar aanbestedingen werken als een rode lap op een stier. Het laatste nieuws is het versoberen van de diensten op Randstadrail, de snelverbinding tussen Den Haag en Zoetermeer, destijds met veel trots overgenomen van NS. In Nederland is de situatie nog te overzien, in Spanje worden zelfs projecten in aanbouw stilgelegd.

Per land worden de steden behandeld waar het tramnet gewijzigd dan wel uitgebreid is. Stad voor stad worden de laatste nieuwtjes besproken waarbij opvalt dat de auteurs met zorg voor details en nauwkeurige beschrijvingen een opmerkelijke betrokkenheid etaleren. De foto's zijn weer van opmerkelijke kwaliteit waaruit blijkt dat de samenstellers hoge eisen stellen aan het door de correspondenten geleverde fotomateriaal.


Opvallend nieuws uit Den Haag is natuurlijk de sloop van de eerste GTL's en het revisieproject van de uit 1981 stammende 3000-en die worden voorzien van een voorzetneus. Amsterdam zucht onder de bezuinigingen van ons huidige kabinet, waardoor de plannen voor uitbreiding van het tramnet weer van tafel gingen. De nieuwe directeur GVB, afkomstig van Prorail kan de strijd aan gaan want de regio heeft GVB al een onderhandse gunning verleend voor het vervoer tot 2017.
In Rotterdam krijgt de gemeente de aandelen van de RET terug van de Stadsregio Rotterdam. Het tramnet blijft voorlopig buiten de bezuinigingen, de bezuiniging van 12 miljoen die RET wordt opgelegd voor 2012 wordt gehaald uit het opheffen van een aantal zwakkere buslijnen. Lijn 11 is een kort leven beschoren, want de in februari 2010 op proef geopende lijn door Blijdorp trekt te weinig passagiers en wordt op 2 januari 20112 al weer opgeheven. De aflevering van de tweede serie Citadis-trams komt langzaam op gang. Vinden in Den Haag de eerste GTL-s hun weg naar de sloper, in Rotterdam valt het doek voor de 800-serie. Met ingang van de zomerdienstregeling gaan ze in opslag, in afwachting van een koper. Een aantal 700-en wordt nog grijs gespoten. Desondanks nadert ook voor deze serie het einde.

De landen die besproken worden zijn:
• Nederland
• België en Luxemburg
• Duitsland (Noord, Zuid, Oost)
• Oostenrijk
• Zwitserland
• Frankrijk
• Italië
• Spanje en Portugal
• Groot Brittannië en Ierland
• Scandinavische landen
• Oost- en Zuidoost Europa
Verder een apart hoofdstuk over Trams in het Verre Oosten.

Ruurd Berendes
Boekrecensies