N.V. Rotterdamse Tramweg Maatschappij

deel 2 Stations en haltes

Titel: N.V. Rotterdamsche Tramweg Maatschappij
Auteur: Bas van der Heiden
ISBN: 978-90-5534-287-7
Uitgeverij: Deboektant, ©2015 - www.deboektant.nl
Omvang: 96 pagina's, A4 formaat, gebonden in harde kaft
Illustraties: ± 220 in zwart-wit
Prijs: € 29,95

De Rotterdamse tramwegmaatschappij (afgekort R.T.M.) was een van de oudste tramwegmaatschappijen in ons land. Op 12 november 1878 werd zij opgericht en zou als busbedrijf eindigen in 1978 bij de fusie met Z.W.N.

De R.T.M. hield zich aanvankelijk bezig met het tramvervoer van Rotterdam, en wel met de bekende paardentram. In 1882 verscheen de eerste stoomtram in de stad die de verbinding tussen Delfshaven en Schiedam onderhield. In 1904 werden de Rotterdamse lijnen overgedragen aan de R.E.T. en ging R.T.M zich bezighouden met de aanleg van stoomtramlijnen op de Zuid-Hollandse en Noordelijk-Zeeuwse lijnen. In vlug tempo volgde uitbreiding van lijnen maar ook van veren. Zo werd reeds in 1900 het veer Brouwershaven- Steenbergen geopend en werd een veer ingelegd van Zijpe naar Anna Jacobapolder en Stavenisse. Over deze veerdiensten handelt deel 3 uit de serie van Deboektant.

Het nu voorliggende deel 2 volgt de tramlijnen, waarbij de stationsgebouwen en haltes aan de orde komen, aangevuld met een stukje geschiedenis van de autobusdiensten, inclusief de concurrenten, die later gingen samenwerken met de R.T.M.


In 96 pagina's neemt auteur Bas van der Heiden ons mee op de tramlijnen in de groep Hoeksche Waard, Zeeland, Voorne Putten en Flakkee. De teksten zijn geïllustreerd met historisch fotomateriaal en verluchtigd met diverse andere uitingen zoals krantenknipsels, aankondigingen, advertenties, dienstregelingen en plaatsbewijzen.

Het boek maakt goed duidelijk hoeveel historie er door de jaren heen verdwenen is. Stationsgebouwen werden gesloopt en vervangen door fantasieloze abri's. Wachthuisjes en koffiehuizen verdwenen als sneeuw voor de zon, of werden onherkenbaar verbouwd. Hier en daar is nog een aandenken aan de R.T.M. te vinden zoals bij Blaaksedijk een stuk brughoofd met rails dat stopt bij het water, en een oud tramstation als café in Oude Tonge.

Gelukkig is de nagedachtenis aan de R.T.M. bewaard gebleven: Nabij Brouwersdam verrees in 1986 een remise en trambaan van 5 km. De stichting R.T.M. Grevelingen exploiteert dit trammuseum annex museumtramlijn. Veel vrijwilligers steken hun vrije tijd in het restaureren en rijvaardig houden van historisch trammaterieel. Gereden wordt met zowel stoom- als dieselmaterieel.

In deze serie boeken over de R.T.M. zijn ook nog de delen 3 (Veerdiensten en havens) en deel 4 (Het busbedrijf) verschenen.

Ruurd Berendes
Boekrecensies


In Nieuwe Tonge herinnert café- restaurant de tram aan het voormalige R.T.M. tramstation, 03-08-2015. Foto: Ruurd Berendes


Dieseltram M1602 voor de remise te Ouddorp, 23-07-2014. Foto: Ruurd Berendes.

naar boven