Cineast: Charles de Vree
ISBN: bestelnummer 490
Uitgeverij: Groenendal Video Groep - www.groenendalvideogroep.nl
Omvang: Speelduur 52 minuten
Illustraties: Zwart-wit en enige beelden in kleur
Prijs: € 24,75

In het betreffende tijdperk 1964- 1968 werd ook nog met veel oorspronkelijk materieel gereden en dat zal bij de ware tramliefhebber dan ook vele herinneringen oproepen. Deze unieke filmbeelden zijn nog nooit openbaar vertoond en het filmmateriaal is dan ook van ongekende kwaliteit gebleven. Uiteraard is de film voorzien van Nederlands gesproken commentaar. Commentator heeft een prettig stemgeluid en is dan ook een goede keuze voor deze film. Ook de geselecteerde muziek is goed gekozen en nergens hinderlijk aanwezig. Dit was in het verleden nogal eens het geval met videobanden zonder geluid waarbij de muziek was ingevoegd om het gebrek aan geluid van de stomme films te compenseren. Gelukkig maken de huidige technieken het mogelijk filmbeelden na te synchroniseren met authentiek geluid met als resultaat een indrukwekkende film op DVD over de trambedrijven van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.
Charles de Vree is een gedreven filmer. Trams vormen zijn grote hobby. Omdat er in de jaren zestig van de vorige eeuw op tramgebied in de drie grote steden nog zoveel moois te zien is, besluit hij dat te vereeuwigen. Voor U ligt nu op DVD zijn bijzondere kijk op de trams van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Heel bijzondere beelden die tot aan deze productie nooit iemand anders dan hij zelf af en toe heeft gezien. Het verklaart hun zeldzame kwaliteit. Geen ruis, geen beschadigingen.

De volgende hoofdstukken komen aan bod:

Amsterdam
Wat krijgt U in Amsterdam zoal te zien? Allereerst de Leidsestraatlijnen 1 en 2. Losse twee-en drieassers. De wisselplaatsen op de bruggen in die straat zijn nog steeds te kort zodat bijwagens uit den boze zijn. Maar voor die prachtige, moderne enkelgelede wagens is er uiteraard wel plaats. Bij het Centraal Station verschijnen alle denkbare combinaties in beeld. Dat komt omdat sinds de winterdienst van 1963 de basisdienst wordt gereden door gelede wagens, die in de drukke uren aangevuld worden door twee- en drieassige stellen. We maken ook een zeer uitgebreide rit met lijn 5 vanaf het Amstelstation naar CS. Uiteraard door de befaamde Bakkerstraat. In kleur ziet U zelfs de laatste rit van die lijn. Uiteraard vormen de trams de hoofdmoot, maar let ook eens op het verkeer in die tijd, in het begin van de film passeert een Fiat Multipla, een stationuitvoering van de Fiat 600 en inmiddels een collectoritem. De eerste Renault 4, een VW bus type spijltje en een Solex. Ook de agent met klapbord maakt in de jaren '60 nog indruk op het passerende verkeer.

Drieasser 891 in Amsterdam met rechts nog net zichtbaar de ons afgelopen jaar ontvallen Rink van der Vegt. Foto: Ruurd Berendes.

Rotterdam
komt in1965 aan de beurt. We beginnen aan de achterkant van het Centraal Station. Het domein van lijn 1 van de Honingerdijk naar het Aelbrechtsplein. Alleen maar vierassers met hun zo kenmerkende geluid. Vervolgens gaan we naar Kralingen met de lijnen 17 en 22. U ziet éénrichting vierassers en gelede Schindlers. De kleine Schindlers rijden op lijn 15 in Crooswijk en over het enkelspoor over de Ruigeplaatbrug naar het Hudsonplein. Door werkzaamheden voor de metrotunnel bij bouwdok Blaak moeten de lijnen 1, 2, 3 en 4 een omweggetje maken via de Broersvest om de Coolsingel te bereiken. U komt in de buurt van de halte Blaak werkelijk van alles tegen met als hoogtepunt een Allan spitsuurtramstel op lijn 5. Wie heeft nou ooit de moeite genomen lijn 11 vanaf het Lisplein uitgebreid vast te leggen? Uw filmer wel. In Rotterdam zien we naast trams de melkboeren met hun ijzeren honden, kleine vierkante bestelwagens, meestal van het merk Speykstaal met op het dak de kratten met flessen taptemelk en vla. Naast vanille- en chocoladevla was destijds alleen hopjesvla nog een derde keuzemogelijkheid.
NS presenteert zich kort met een loc uit de 600-serie op straatspoor. In de Spanjaardstraat rijdt een gloednieuwe Duewag 375 de cameraman voorbij.

Op de DVD doet de gloednieuwe Duewag 375 van de RET dienst. Op deze foto van Ruurd Berendes is de tram inmiddels aangeboden voor sloop.

Een foto van de soortgelijke 367 nog in dienst. Foto: Ruurd Berendes

Den Haag
is inmiddels PCC-stad geworden. U ziet de tot verdwijnen gedoemde lijnen 3 naar de Kwartellaan, 7 en 14. We rijden uiteraard door de smalle Pansierstraat. In Voorburg en Delft komen nu ook PCC's. De omgeving van het Staatsspoor is onherkenbaar veranderd. We zijn een PCC driehoeken, een situatie die met het huidige verkeersaanbod ondenkbaar zijn geworden. Gemoedelijk schommelen de geel-groene AEC- en Kromhoutbussen voorbij, hoewel de indruk wordt gewekt dat onze cineast een echte tramliefhebber is en niet echt in bussen is geinteresseerd. Gelukkig zijn er nog tweeassers in dienst. Op lijn 11 rijden ze met die fraaie vierassige aanhangrijtuigen van de serie 750. We zijn op het station Hollands Spoort het ingewikkelde kopkeren met aanhangrijtuigen waar de vorige aanhanger aan de arriverende motorwagen wordt gekoppeld en de bijwagen weer wordt achtergelaten voor de achterganger. Als in 1964 het eeuwfeest van de tram in Den Haag wordt gevierd, gebeurt dat met museumwagen 265 met de open aanhangwagen 505.Tijdens de zomermaanden herleven oude tijden op afwisselend de lijnen 8 en 9. Links en rechts worden de trams ingehaald door Puchs, Zundapps en Kreidlers, een echt herkenbaar beeld uit de befaamde 60-er jaren.

In Den Haag domineren de PCC's het straatbeeld. Alleen op lijn 11 doet de 800-serie tweeassers nog dienst. De serie 1000 was voorzien van extra raampjes om de staande passagiers ook zicht naar buiten te geven, wordt in de film verteld. Op de foto van Ruurd Berendes de 1006.

Al met al is de film weer een aanrader voor de echte tramliefhebber. Maar ook geïnteresseerden in de goede oude tijd zullen zeker aan hun trekken komen met de auto's, handelaren, bromfietsen en vrachtauto's die de filmbeelden completeren. De 52 minuten die de film duurt waren dan ook zeer snel om.