Auteur: Ing. J. F. W. Burgemeester
ISBN: 90 288 3635 7
Uitgeverij: Europese bibliotheek ©2003 - www.europesebibliotheek.com
Omvang: 216 pagina's, 22.5 x 22.6 cm
Illustraties: ca 220 foto's, waarvan een deel in kleur
Prijs: € 22,50
Zelden gebeurt het dat er een boek verschijnt over een bepaald type bus of tram dat zo kort in dienst is. Boeken gaan meestal over de geschiedenis, over trams en bussen waarvan wellicht een exemplaar de tand des tijds heeft doorstaan en in een museum is opgenomen. De Combino is de nieuwe tram voor Amsterdam die in de komende jaren het hoofdstedelijke straatbeeld gaat bepalen. De blauw-witte tramwagen is nu nog een glanzende nieuweling, maar een bijzondere tram, een boek waardig. Vele snufjes en de modernste technieken maken hem tot een opvallende verschijning in Amsterdam. Als ze straks alle 155 zijn afgeleverd zal het Amsterdamse straatbeeld er zeker door worden beïnvloed.

Daarom wil de heer Burgemeester, die wij nog kennen van de uitgave over de Blauwe bussen van het GVB, heet van de naald achtergronden geven en actuele foto's van de nieuweling laten zien. Het resultaat is een mooi kijk- en leesboek met detailtekeningen, wagenparkoverzicht en veel foto's vanaf de motivaties die hebben geleid tot de bestelling van het nieuwe type, proefmodellen, de bouw in de fabriek, proefritten voor technici en hobbyisten, en het nieuwe voertuig op de Amsterdamse tramlijnen. Natuurlijk vertelt hij over de presentatie op de Dam, en de indienststelling op lijn 13. Veel foto's van de tram zowel in rust als op weg in de stad en van vele details maken deze publicatie tot een afgerond geheel. Omdat dit de eerste publicatie in boekvorm is over de Combino is het boek voor geïnteresseerden een must.