Auteur: Luud Albers
ISBN: SBN 907151361 0
Uitgeverij: Uquilair BV ©2003 - www.uquilair.nl
Omvang: 160 pagina's, 23.5 x 29.7cm, harde kaft
Illustraties: 160 foto's in kleur
Prijs: € 30,-

Toeval bestaat niet, zegt men wel eens. Op de dag dat ik thuiskwam van een verdrietige gebeurtenis, namelijk de crematie van mijn goede vriend en NZH-liefhebber en fotograaf pur sang, Hans van Engelen vond ik het bovengenoemde boekwerk over de NZH op mijn deurmat.

In de afgelopen jaren is er ontzettend veel gepubliceerd over het trambedrijf van de NZH, in gebruik genomen in 1924, maar ontstaan in 1879 toen op 22 november de eerste twee tramlijnen van de Leidsche Tramway maatschappij in dienst werden gesteld en geëindigd op 9 november 1960 toen om 18:42 uur de A619/620 als laatste tram van Leiden naar Den Haag vertrok, waarna wagenvoerder Cor Vrolijk het tramstel om 19.45 op spoor 7 de remise inreed waarna de stroom werd afgesloten. 37 jaar Blauwe Tram was voorgoed ten einde. Zoals gezegd veel publicaties, boeken en films. Maar een kleurenfotoboek ontbrak tot op heden, mede omdat kleurenfotografie in die tijd nog een kostbare aangelegenheid was en niet iedereen besefte welke waarde kleurenfoto's voor het nageslacht zouden betekenen.

Luud Albers, vanaf 1947 actief met fotograferen was een van de weinigen die dit besef wel had, en hij besteedde vanaf het moment dat de techniek dit mogelijk maakte een groot deel van zijn zakgeld aan kleurenrolletjes voor het vereeuwigen van trams en treinen. De in 1934 geboren Luud maakte al op driejarige leeftijd kennis met een tramtype dat hem zijn verdere leven zou blijven boeien: de "Boedapesters" van de NZH. Hij was van 1968 tot 1986 ook nauw betrokken bij de restauratie van de B412 in Voorburg bij Starlift.

Dankzij uitgeverij Uquilair kunt u nu een halve eeuw na zijn inspanningen meegenieten van zijn opnamen door het verschijnen van het boek NZH Blauwe tramlijnen in kleur. En genieten is het. Het boek behandelt de lijnen Leiden-Oegstgeest/Katwijk/Noordwijk en Leiden-Voorburg- Den Haag -Scheveningen. Na een omschrijving van de geschiedenis van de betreffende lijn volgt een groot aantal foto's in kleur, stuk voor stuk juweeltjes van opnamen, uiteraard niet te vergelijken met het huidige digitale tijdperk, maar zeer de moeite waard. Vooral omdat de foto's in kleur zijn komen de emaille reclameborden op de trams, zoals die van Martini, Lexington, Roxy, Nezifo, Cinzano en uiteraard het Leidsch Dagblad prachtig tot hun recht. Niet zelden wordt de aandacht van de lezer afgeleid door het opvallende straatmeubilair, zoals bovenleidingmasten, knipperbollen, abri's, verkeersborden, en uithangborden van benzinepompen als Gulf en Esso. Maar ook de vele fietsers, heren met hoed, en dames in historische mantelpakjes geven het tijdsbeeld uitstekend weer. En let eens op het verkeer. Welgeteld 6 auto's op het Leidse Stationsplein, kom daar nu maar eens om! Op pagina 92 ontwaren we zelfs een politiemotor met zijspan met daarin de Hermandad in duozit, met daarachter een fraaie jaren ' 50 Chevrolet gevolgd door een "hele schakel" op weg naar Den Haag getooid met vlaggetjes vanwege vlaggetjesdag 1961. De opnamen gaan vergezeld door korte en soms iets langere foto-omschrijvingen.

NZH Blauwe tramlijnen in kleur is weer zo'n kijkboek dat je in een adem uitleest. Het is echter aan te bevelen het boek dan niet direct bij de collectie in de boekenkast te voegen maar weer opnieuw te beginnen want goede bestudering van de foto's geeft steeds weer andere details die de eerste keer over het hoofd zijn gezien. Omdat het boek per post besteld dient te worden voeg ik hierna een aantal foto's en afbeeldingen uit eigen archief toe om u alvast een beetje in de stemming te brengen. Maar elke NZH-liefhebber doet zichzelf tekort als hij deze uitgave aan zijn neus voorbij laat gaan. Te bestellen door dit bedrag over te maken op bankrekening 14.45.23.787 t.n.v. Uitgeverij Uquilair te Den Bosch o.v.v. NZH normaalspoor. Uitgeverij Uquilair is de uitgever van het railtijdschrift Rail Magazine.

NZH A 617 Katwijk aan Zee

NZH A14 Haarlem. Foto: Ruurd Berendes

NZH A620 laatste rit.