Auteur: Rob Hemelrijk
ISBN: 978 906013 322 4
Uitgeverij: De Alk B.V.  ©2010 - www.alk.nl
Omvang: 192 pagina's, 15x21 cm, gebonden
Illustraties: 300 alle in kleur
Prijs: € 17,90

In dit boek wordt een bonte stoet aan trams (letterlijk en figuurlijk) getoond, die de afgelopen 30 jaar het straatbeeld in onze hoofdstad hebben bepaald (en in geringe mate nog steeds doen). Voorzien van 'deskundig' commentaar, met onvervalste Amsterdamse humor, een grote mond, maar gelukkig ook met zelfspot en ironie. Via de laatste echte "trammetjes-met-bijwagen" en de klassieke gelede trams arriveren we bij het hier en nu van de Combino.

Om direct even met de deur in huis te vallen is het nu verschenen boekje van de Alk geen naslagwerk. Geen droge opsomming van tramnummers, afvoergegevens, materieelsoorten door de jaren heen, technische gegevens en geschiedschrijving. Dat is in eerdere publicaties al voldoende aan de orde gekomen.

Natuurlijk komt de Amsterdamse tram manifest voor in het boek. In ruim 300 verschijningsvormen als model en kleurstelling of als thematram. We bezoeken een krakersbolwerkje van trams,de Noord-Zuidlijn, slooptrams en veel thema-en reclametrams in alle soorten en maten: van tampons, parfums, telecombedrijven tot trams met, zoals ze in Vlaanderen zo mooi zeggen: een boodschap van algemeen nut. Dit alles gelardeerd met een afwisselend decor van opbrekingen, graafwerkzaamheden en andere narigheid waarop de hoofdstad een abonnement schijnt te hebben.

Tussen alle fraaie tramfoto's door, wordt opvallend openhartig, het alledaagse leven in Mokum met de lezer doorgenomen, alle onder het mom van 'de Amsterdamse tram'.
Zo zien we een jongeman die een heuse piano naar het Stationsplein heeft gerold en tussen het gepiep en gekraak van de het station verlatende trams probeert een stuk van Bach ten gehore te brengen. Ook op het Stationsplein zien we een levend standbeeld, bellen blazend terwijl lijn 17 passeert.
Op een sloperij in Amsterdam staan asbest bevattende slooptrams. Het publiek wordt met een afzetlint beschermd tegen eventuele vezels. We maken ook nog een uitstapje naar het Poolse Poznan waar afgedankte Amsterdamse trams een nieuw leven begonnen zijn. Veel foto's zijn van een onderschrift in onvervalste Amsterdamse humor voorzien wat het boekje nog prettiger leesbaar maakt.

Kortom: het is moeilijk om de inhoud van dit boek te beschrijven, dit vanwege de veelheid aan foto's en de verschillende onderwerpen. Feit blijft dat het boekje heerlijk wegleest en ook nog eens zeer prettig geprijsd is. De foto's zijn alle van uitstekende kwaliteit en scherp afgedrukt. Wederom een aanrader, ook voor de tramliefhebber van andere steden.

Terug naar lees- en kijktips

Tram 263 in de Amstel (archief Ruurd Berendes)

De Amsterdamse tram als zomerhuisje in Kootwijk