Auteur: Bart van der Klaauw, Bart M. Rijnhout
ISBN: 978 90 8616 096 9
Uitgeverij: Lanasta ©juli 2011 - www.lanasta.com
Omvang: 176 pagina's, 22x28cm, gebonden
Illustraties: gedeeltelijk in kleur
Prijs: € 34,95

In 1984 verscheen dit boek voor de eerste keer. Inmiddels is er een herziene uitgave verschenen. Het indrukwekkende verhaal over de luchtoorlog tijdens de strijd om de bruggen. Bart van der Klauw en Bart Rijnhout geven een beeld van wat zich in de lucht afspeelde vóór en tijdens de grootste luchtlandingsoperatie uit de Tweede Wereldoorlog. Operatie Market Garden was een codenaam voor een geallieerd offensief in september 1944. Market stond voor een grootschalige luchtlanding, en Garden voor het grondoffensief vanuit België. Het plan hield in dat de diverse luchtlandingstroepen belangrijke bruggen over Nederlandse rivieren zouden innemen, waarna grondtroepen via deze bruggen snel zouden kunnen doorstoten naar het IJsselmeer. Daarmee zouden de Duitse troepen in het Westen van Nederland in de tang zijn genomen en bestond de mogelijkheid door te stoten naar het oosten waar het Ruhrgebied zich bevond, het industriële hart van Duitsland. Bovendien werd op deze manier de gevreesde Westwall omzeild.

Het is een verslag van overwinningen en verliezen, opgetekend uit de mond van hen die erbij waren. Het blijkt dat de verliezen aanmerkelijk groter waren dan tot nu toe werd aangenomen. Ook wordt er aandacht besteed aan verraad en spionage rond operatie Market Garden.

In de diverse hoofdstukken, rijkelijk voorzien van (zwart-wit) foto's volgen we de acties van dag tot dag ( 17 t/m 25 september 1944). Foto's die niets te raden overlaten. We zien de trieste resten van een C-47 Douglas Skytrain met als vlieger luitenant Gilmore die een zware treffer kreeg van een Flak-granaat en bij Bladel tegen de grond sloeg. Maar ook de gebombardeerde Wilemskazerne in Arnhem, nadat deze door Mosquito's was geraakt. Veel foto's van mijn favoriete vliegtuigtype, de Dakota. Deze o.a. van de Royal Air Force. In Nederland nog in levende herinnering door de Uiver en Flying Dutchman.

Het boek eindigt met een nabeschouwing: waarom mislukte Arnhem? Voor zover het Arnhem betrof was Market Garden een mislukking geworden. Want juist zonder de brug bij Arnhem (bekend geworden door het boek een brug te ver) had men niet kunnen doorstoten naar het IJsselmeer en tegelijkertijd rechtsaf buigen naar Duitsland. De termen verraad of spionage komen dan ook op bij de auteurs, en hier wordt dit hoofdstuk verder over door gefilosofeerd. Het moge duidelijk zijn dat dit weer een boek is voor een selecte groep lezers die geïnteresseerd is in de luchtvaart, de oorlog of een combinatie van deze twee. Bij auteurs Bart van der Klaauw en Bart M. Rijnhout, bent u in goede handen.