Auteur: Bart M. Rijnhout
ISBN: 9789086161393
Uitgeverij: Lanasta - verschenen juli 2012 - www.lanasta.com
Omvang: 208 pagina's, A4 formaat
Illustraties: meer dan 100 in zwart-wit
Prijs: € 34,95

Van mijn goede vriend Bart Rijnhout ontving ik een present-exemplaar van zijn nieuwste uitgave op (militair) luchtvaartgebied: In dienst van hun naaste', een gewijzigde herdruk van het oorspronkelijke boek, dat eerder door voornoemde schrijver gepubliceerd werd.

Bart Rijnhout is bekend als schrijvende buschauffeur (hij werkte vele jaren bij de HTM), maar werd ook bekend door zijn boeken 'Het mysterie van de L 7788', dat in 1979 reeds verscheen en veel opzien baarde. Hij schreef tevens het boek 'The sky is our ocean', met als onderwerp het 311 R.A.F. Squadron in de 2e wereldoorlog. Daarnaast heeft hij nog een vijftiental boeken geschreven zoals 'kruisvaarders van de archipel', een herdruk van Luchtburg market garden, en het onlangs bij Lanasta verschenen 'Wachters boven het stenen tijdperk'.

De redactie van de uitgever geeft in de inleiding echter wel aan waar de vernieuwingen in de heruitgave uit bestaan. Dit is voornamelijk te danken aan Internet, waardoor research voor dit soort onderwerpen een stuk eenvoudiger is geworden.

Door gericht te zoeken op websites over bijvoorbeeld een specifieke Bomber Group kon de auteur een aantal aanpassingen doen en kreeg hij meer duidelijkheid over betrokkenen. Hierdoor kon hij ook makkelijker geplaatste foto's nakijken en teksten herzien.

Het boek 'In dienst van hun naaste' is gebaseerd op het verhaal van twee pilotenhelpers. De eerste is een 20-jarige vrouw die tijdens de oorlogsjaren `40 - `45 maar liefst 320 geallieerde luchtmacht mensen en een flink aantal krijgsgevangenen op de "pilotenlijn" hielp. Deze vrouw, Joke Folmer was een koerierster die haar inlichtingen over neergekomen vliegtuigen vanuit het politiebureau ontving. De andere pilotenhelper was Bert Poels, die samen met zijn familie, vrienden en kennissen een verzorgings- en opvangcentrum op de Zwarte Plak runde. Einde 1940 werden er op zeer beperkte schaal piloten geholpen. Pas in 1942 werd deze tak van verzet wat meer georganiseerd. Zowel Joke Folmer als Bert Poels zijn, zonder dat ze het wisten, nauw met elkaar betrokken geweest. Enkele jaren terug werd pas duidelijk dat zij dezelfde piloten hielpen. In dit boek worden de door hen geholpen piloten van Amerikaanse afkomst behandeld. De verhalen zijn gebaseerd op keiharde waarheid en van diverse kanten bewezen.

De publicaties in het boek zijn voornamelijk gestoeld op de verhalen van de voornoemde Joke Folmer en Bert Poels. De oorlogssituatie vereiste nu eenmaal vaak geheimhouding en zo weinig mogelijk ruchtbaarheid. Hierdoor is informatie maar mondjesmaat in de publiciteit gekomen. Verzetsmensen kregen over elkaar zo weinig informatie als mogelijk was zodat zij wanneer zij werden opgepakt nauwelijks informatie konden geven, al dan niet gedwongen door de Duitsers over het verzet en de activiteiten.

Hulp bieden in de oorlog aan neergestorte piloten en bemanningsleden was een gevaarlijke missie. Werd je hierop betrapt door de Duitsers dan volgde na verhoor marteling tot de dood er op volgde. De gevangen genomen piloten daarentegen kwamen veelal in een krijgsgevangenkamp voor geallieerde piloten in Duitsland terecht, waar zij in betrekkelijke rust de oorlog konden uitzitten.

Voor een relatief kleine groep geïnteresseerden is 'In dienst van hun naaste' een prachtig naslagwerk geworden, mede omdat er over de pilotenhulp in de 2e wereldoorlog weinig gepubliceerd is. Voor vliegtuigliefhebbers is het boek een waardevolle aanvulling op hun collectie. De schitterende zwart-wit foto`s en luchtopnames en tekeningen van vliegtuigen en plattegronden maken het boek compleet. Bart M. Rijnhout heeft wederom kans gezien een naslagwerk af te leveren dat de moeite van aanschaf meer dan waard is. Maar dan uitsluitend voor de liefhebber van oorlogsverhalen en liuchtvaart.

Terug naar lees- en kijktips