Auteur: Jack Botermans, Wim van Grinsven
ISBN: 978-90-5897-688-8
Uitgeverij: Terra ©2007
Omvang: 144 pagina's, 25 x25 cm, gebonden
Illustraties: vele honderden en bijna alles in kleur
Prijs: € 24,95

Een van de leukste, nostalgische boeken die ik de laatste tijd in handen kreeg is wel het boek 'Hollands glorie' van uitgeverij Terra Lannoo. Jack Botermans en Wim van Grinsven, twee auteurs die al eerder boeken over de jaren '60, '70 en '80 samenstelden weten met het nu voorliggende boek weer moeiteloos gevoelens van nostalgie aan te wakkeren. Elke pagina is weer een déjà vu van herinneringen aan de tijd toen geluk nog heel gewoon was. Gebruiksartikelen, voorwerpen en levensmiddelen die we alleen nog tegenkomen in de succesvolle KRO-serie "Toen was geluk heel gewoon" passeren hier de revue.

De goedverzorgde kaft nodigt direct al uit het boek vast te pakken en open te slaan. Foto's van een oude bromfiets, het eerste scheerapparaat van Philips en een doos sigaren van Karel I geven al een goede indicatie wat de lezer van het boek te wachten staat.

Botermans en van Grinsven hebben veel tijd gestoken in het bezoeken van particulieren en musea om bewaarde relikwieën op de gevoelige plaat vast te leggen. Van bromfiets tot koekblik, van affiche tot avondblad, van voetbalclub tot chocoladereep en van grutterswaren tot scheerapparaat. Het zijn die producten die ons bestaan stoffeerden, en hun verpakkingen die nu onze herinneringen op gang helpen.

Alsof je in een tijdmachine bent gestapt neemt het boek je ongemerkt weer terug naar de jaren dat alle artikelen nog uit Nederland leken te komen. Geen Lays, Lipton of Mon Chou maar eerlijke producten van de Gruyter, Vredestein, Burgers en Droste. Het boek toont veel afbeeldingen van verpakkingen van levensmiddelen die steeds weer een aha erlebnis veroorzaken, de wasmiddelen van Lux, Sneeuwwit en Persil, de limonade van Exota, Joy, Perl en de Betuwe, en rookwaren van Agio, van Rossem, Uiltje en Faam. Wie speelde vroeger niet Mens erger je niet, met die chagrijnig ogende man op de doos? Of Pim Pam Pet, het advertentiespel of ganzenbord. Hele generaties zijn groot geworden met Brinta, rijstepap en havermout. De melkboer kwam aan de deur, en voor de levensmiddelen ging je met moeder naar Simon de Wit, Vege of de Gruyter. Bij laatstgenoemde grootgrutter kreeg je bij de kassa het snoepje van de week, een klein bouwplaatje of een blikken kikker. De koffie kocht moeder als bonen en bij de uitgang stond een grote rode koffiemolen waar jij dan de bonen mocht malen. Ook toont het boek de vele blikjes waar de levensmiddelen destijds in werden verkocht: het overbekende Drosteblikje met verpleegster (cacao), de koektrommels van Verkade, de rinsche appelstroop van de Betuwe, Hero of de Gruyter en natuurlijk de bus Vim!

Het boek is zeer verzorgd en grotendeels in kleur uitgevoerd. De samenstellers hebben er ook een heel compleet werk van gemaakt, want naast de hiervoor opgesomde plaatjes zijn ook de grotere gebruiksvoorwerpen zoals de koelkast, radio, TV en wringer uit die tijd afgebeeld. Ook toont het boek de bladen die we destijds lazen: de Panorama, Prinses en Libelle. Uiteraard is de oer-Hollandse Daf niet vergeten. Met een foto van het vehikel en een advertentie wordt het ontstaan van het pientere pookje en de wat minder pientere marketing van de jaren '60 die de auto het imago gaf van een truttenschudder met jarretelaandrijving. Het ook nog afbeelden van een groot aantal emaille reclameborden uit die tijd maakt het boek af. Een uitgave die mij vanaf de eerste tot de laatste bladzijde heeft geboeid, en mij nu al weer doet verlangen naar de volgende uitgave uit deze serie. I.v.m. copyright hieronder een aantal afbeeldingen met dezelfde strekking als het boek maar uit eigen verzameling van uw recensent.