Ruurd en de muziek

Nu Ruurd zich niet meer bezighoudt met de restauratie van museumbussen is er weer tijd vrijgekomen voor zijn oude passie: de muziek. Van 1973 tot 1984 was Ruurd sologitarist in een rockband: Tarkus. Zijn vaste gitaar was een Gibson Les Paul uit 1973.

In 1984 hing Ruurd zijn gitaar aan de wilgen en ging zich, samen met de schrijvende buschauffeur Bart Rijnhout bezig houden met het personeelsblad voor de HTM- busdienst, het autobusnieuws. In 1988 werd dit blad overgenomen door een journalist en werd de vervoerskrant. Ruurd richtte daarna de stichting Bever op, waar hij tot begin 2004 deel van uitmaakte.

Met zijn oude band Tarkus speelde hij voor het eerst weer in 2004 bij de viering van zijn 50e verjaardag. Hierdoor kreeg hij de smaak weer te pakken en kocht het jaar daarop een Fender Stratocaster. Vanaf 2010 tot 2012 speelde hij via zijn werk in de bedrijfsband Target and Account. En vanaf 2012 tot heden in de band Greyhounds. Met deze band geeft hij van tijd tot tijd optredens. Door veel te spelen in kroegen en op feesten wordt de band steeds bekender en vaker gevraagd. Ze hebben inmiddels ook een eigen Facebookpagina. Voor boekingen of meer info belt u met Herwijn van Elswijk op nr. 079-3166687.

Het repertoire bestaat o.a. uit:

01 Summertime - Brainbox (jazz versie)
17 C'mon Everybody - Eddie Cochran
02 Back in the USSR - The Beatles 18 Tell me - Howling wolf
03 Travelin light - Cliff 19 Tell me - Stones
04 Ride the river Eric Clapton - JJ Cale 20 Mustang Sally - Wilson Pickett
05 Call me the breeze Eric Clapton - JJ Cale 21 Rock this town - Straycats
06 Bad Moon Rising - CCR 22 Route 66 - Stones
07 Need your love so bad - Fleedwood mac 23 Whole lotta love - Led Zeppelin
08 Unchain my hart - Joe Cocker 24 House of the rising sun - Animals
09 These boots are made for walkin - Velvet 99 25 Twist and shout - Beatles
10 The spider and the fly - The Rolling Stones 26 Nowhere man - Beatles
11 Let it Bleed - The Rolling Stones 27 Crossroads - John Mayer
12 When my little girl is smiling - Paul Garrick 28 Tush - ZZ Top
13 Long hard road - The Storys 29 Smoke on the water - Deep Purple
14 Whiskey in the jar - Thin Lizzy 30 Black Night - Deep purple
15 Walkin bij yourself - Gary Moore 31 It takes two - Tina Turner en David Bowie
16 Wicked Game - Chris Isaak

Hieronder diverse foto's van optredens van Ruurd en zijn band. Uiteraard zijn er veel meer optredens geweest dan de foto's die u hier ziet. Omdat de band een eigen Facebookpagina heeft plaatsen wij hier niet alles. De data van komende optredens kunt u vinden op de Facebookpagina.

Optreden van zaterdag 8 juli 2017 bij Pier 32 tussen Kijkduin en Scheveningen

Optreden zondag 9 oktober 2016 in strandtent Pier 32

Leuk artikeltje in de krant: http://streekbladzoetermeer.nl/nieuws/onvervalste-rock-n-roll-blues-met-the-greyhounds-1.6519188

Spetterend optreden The Greyhounds in The Box Katwijk

Vrijdag 18 maart 2016 was het weer zover: een optreden voor publiek, deze keer in The Box in Katwijk. Een mooie ruimte met gezellige bar, zitjes en wat voor ons belangrijk is: een podium met geluidsinstallatie, geluidsman en opnameapparatuur. Precies om 21.00 uur tikte drummer Kees Riebroek af, en werd ons vaste openingsnummer These boots are made for walking ingezet. Nieuwkomer Oene Kingma als opvolger van de sinds begin 2015 ernstig zieke Aad Akerboom is volledig ingewerkt en speelt alle nummers moeiteloos mee. Inmiddels hebben we een repertoire van 50 nummers paraat en kunnen zorgen voor een rockavond, een bluesavond of eventueel een akoestische avond zonder veel gitaargeweld. Maar dat was in The Box niet het geval. Voor deze avond hadden wij gekozen voor stevig rockmateriaal zoals Mustang Sally, Tush en Walking bij yourself.

Ruurd heeft er een gitaar bijgekocht en speelde Bad Case of lovin you op zijn pas aangeschafte Washburn. Kees zat met zijn drumstel achter glas wat het communiceren wat bemoeilijkte maar het geluid ten goede kwam. Van het optreden is een CD en DVD gemaakt die wij gaan gebruiken als promotiemateriaal voor nieuwe optredens.

Leuk als u eens naar ons komt kijken en luisteren. De rechtstreekse link naar onze facebook sitepagina met foto's van optredens en de agenda: facebook.com/coverband.thegreyhounds

Ruurd speelt een solo op zijn nieuwe Washburngitaar. Foto: Arie van Duijn

De gehele band in actie, Katwijk, 18 maart 2016. Foto: Arie van Duijn

The Greyhounds in de Koperen Kat in Delft

Ze stonden zondagmiddag in de Koperen Kat in Delft. Het was afgeladen vol. De combinatie van uitstekende rockmuziek met het lekkerste bokbier van Nederland bleek ijzersterk. We hebben 'de Delftse Donderslag' deze middag gekeurd en het biertje werd onlangs volkomen terecht gekozen als het lekkerste bokbier van ons land.
De band had er zin in en ging los evenals het publiek. Ruurd Berendes horen excelleren op zijn Fender Stratocaster is een genot. Het zat hem even wat tegen als gevolg van een kabel die moest worden vervangen maar toen die eenmaal was geplaatst konden we genieten van nummers zoals C'mon everybody - Eddy Cochran, Unchain my heart - Joe Cocker, I Saw her standing there/Twist & shout, Back in the USSR - Lennon & mcCartney Tell me - Howling Wolf, Smoke on the water - Deep Purple, Ride the river Eric Clapton - JJ Cale, Rock this town - Straycats, Tush - ZZ Top, Whole lotta love - Led Zeppelin, Whiskey in the jar - Thin Lizzy, Need your love so bad - Fleedwood mac, House of the rising sun - Animals en vele andere legendarische nummers.Ook zondagmiddag bleek dit weer een mooie mix van rock-blues, jazz en pop en dat gedurende drie lange sets.

Leadgitarist Ruurd Berendes speelde gepassioneerd zijn licks- en riffs. Gitarist Herwijn van Elswijk deed daar niet voor onder met pakkende vocalen waarbij zijn mondharmonica nostalgische gevoelens oproept. Hun stuwende gitaarpartijen zijn een genot met verschroeiende solo's en opzwepende riffs. Elly Kleis horen zingen is een waar genoegen met voorts een solide ritmetandem met Koos de Vink op basgitaar en Kees Riebroek op drums. Oene Kingma is sinds kort de bekwame gitarist op slaggitaar. Hij is de vervanger van Aad Akerboom die gezien zijn gezondheid niet langer in staat is om op te treden. Wij wensen hem dan ook veel sterkte.

Ze bestaan sinds 2012 maar hebben allemaal een respectabele staat van dienst binnen de muziek. De band heeft een uitstekende live reputatie en ook zondagmiddag was het optreden van The Greyhounds weer een magisch gebeuren. Buiten was het guur en regenachtig binnen scheen de muzikale zon. The Greyhounds zien en horen was weer een heerlijke belevenis die naar meer smaakt evenals het voortreffelijke Delftse bokbier.

door: Martin Reitsma

Optreden 30 mei 2015 van Geyhounds in cafe Landzicht in Zoeterwoude dorp

Zaterdag 11 april 2015 gaven de Greyhounds een spetterend optreden in Scheveningen in zaal Saturnus, onderdeel van de YMCA. In een flitsend tempo kwamen nummers als Smoke on the water, Black Night, Mustang Sally, Rock this town, Whole lotta love en vele andere bekende rocknummers uit de jaren 60 en 70 voorbij. Op You tube zijn meerdere filmpjes voorhanden voor wie deze avond gemist heeft, o.a.

Sinds 2013 is Ruurd actief met de band The Greyhounds, een 7-mans formatie, die vooral covers speelt uit de jaren '70 en '80. Stevige rockmuziek van Gary Moore, de Stones, Beatles, Deep Purple, ZZ Top, Joe Cocker en vele anderen.

Ruurd (rechts op de foto) tijdens een optreden met The Greyhounds op 14-07-2014

De band Target and Account werd in 2010 opgericht uit collega's van de gemeente Den haag en de UWV, samengevoegd in het werkgeverservicepunt. Bedoeld om incidenteel op te treden op borrels en feesten van de dienst. Incidenteel wordt ook een beroep op de band gedaan buiten het werk om zoals bijvoorbeeld voor benefietconcerten.

Ruurd speelt hier in een band (Target en Account) met een aantal mensen van zijn werk, december 2010.

Ruurd Berendes speelt de stukken van de hemel tijdens een in 2009 gehouden reunie van de door hem in 1972 opgerichte Haagse rockband Tarkus. Op drums Ruurd's neef Guus Jochems, die tegenwoordig directeur is van een succesvolle muziekschool (Rootz) in Delft.

Ruurd met gitaar
Ruurd speelt al vanaf zijn jeugd gitaar.
Als er zich echter een gelegenheid voordoet stapt hij graag het podium op om mee te spelen met een band.

Radio Veronica

Als Haagse tiener met ontzettend lang, stijl haar en een Puch was Radio Veronica 192 natuurlijk een must. Elke zaterdagmiddag zat ik aan de radio gekluisterd om de top 40 te beluisteren, zo'n beetje vanaf 1967 met een oude Philipsradio met een zg. kattenoog dat je eerst scherp moest stellen voor een goede ontvangst. Met een bandrecorder met microfoon werden de hits opgenomen en wat was het dan hinderlijk als de presentator en aan het begin en einde doorheen praatte! Mijn vader vond de muziek maar niks, en ik probeerde hem te paaien met de nieuwsberichten op het hele uur, gepresenteerd door Arend Langenberg. Maar dat vond mijn vader maar niks, veel te kort en summier. Nee, daar redde ik het niet mee. De uitzendingen werden gebracht vanaf het zendschip de Norderney.

De discjockeys uit die tijd waren je helden: Lex Harding, Hans Mondt, Joost de Draaier, Rob Out, Eddy Becker en Chiel Montagne om er maar eens een paar te noemen. Zaterdags haalde je bij de radiowinkel op de hoek de papieren top 40 en dan was het altijd weer spannend of je favorieten nummer was binnengekomen, en hopelijk de weken daarna steeg met stip. Was je nummer alarmschijf, dan was je in de wolken. Persoonlijk was ik in die tijd het meest gecharmeerd van Deep Purple, Emerson Lake en Palmer, Spencer Davis Groep. Uiteraard zat ik in die tijd zelf in een band en probeerde ik mijn favoriete gitarist, Richie Blackmore van Deep Purple te imiteren. De band is nog immer actief en nog steeds mijn favoriet.

In 1973 ging het mis met de Norderney. Op 2 april sloeg het schip los van zijn ankers en kwam stuurloos terecht op het Scheveningse strand. Daar moesten we natuurlijk naartoe, en voor het eerst zagen we het schip, wat tot dan zeer tot de verbeelding had gesproken in levende lijve. Ik meen dat het schip pas op 18 april werd vlot getrokken en die dag al weer kon uitzenden vanaf zee.

Op 18 april 1974 was er een grote demonstratie die eindigde op het Malieveld met een concert van de Earing tot behoud van de zeezender. Natuurlijk waren we daarbij en stonden in de plensregen te juichen bij het dat jaar verschenen nummer Radar Love.

Ruurd op zijn Puch in 1973

Het mocht niet baten. Op 31 augustus 1974 tussen 17 en 18 uur was de allerlaatste uitzending vanaf zee. We zaten allemaal aan de radio gekluisterd en moesten een brok wegslikken toen Rob Out de knop om 18:00 uur definitief omdraaide. Met een slotwoord van ome Bull Verhey zweeg de zender voorgoed.

Contactpagina