Ruurd en de bussen

Ruurd werd in 1954 geboren in Den Haag en was al direct gebiologeerd door de geel-groene autobus die op de halte van lijn 15 aan de Meppelweg pal voor de deur stopte. Vanaf het moment dat hij op eigen benen kon staan reed Ruurd met zijn overstapje mee naar het Staatsspoor en terug. Hoewel hij toen nog geen foto's maakte sloeg hij al zijn informatie fotografisch op in zijn geheugen, en kan tot op de dag van vandaag feilloos informatie oproepen over de Kromhouts, A.E.C.'s en later de Daf standaards van de HTM. In 1975 ging hij fotograferen en in 1979 richtte hij het Haags Bus Museum op, een naam die door hem werd bedacht en het gevolg was van de aankoop van Kromhout 327 te Zestienhoven.

Na een aantal bestuursfuncties te hebben bekleed is Ruurd jaren voorzitter van Bever geweest, hoofdredakteur van het blad 'Op openbare wielen' en later secretaris van de stichting Museumbussen. In het dagelijks leven is Ruurd werkzaam bij het UWV.

Ruurd
Ruurd op de staddienst van Delft toen hij bij Connexxion in dienst was.

In het verleden heeft hij o.a. ook nog parttime gereden bij de HTM, Boulevard Tours, GZ-touring, Milot en Connexxion. Vanaf 2007 werkte hij gedurende een aantal jaren in het weekend af en toe als oproepchauffeur bij Kwibus.


9 t/m 11 december 2016: Grote materieelverplaatsing in Limburg

Vanaf 11 december 2016 wordt het busvervoer in Limburg na aanbesteding verzorgd door Arriva. Arriva doet dit met splinternieuw materieel. De vorige vervoerder Veolia neemt hiermede afscheid van Limburg, en tegelijkertijd van Nederland, want ook in Haaglanden wordt de dienst overgenomen, in dit geval door Connexxion waarmee er een einde komt aan busvervoerder Veolia. Andere divisies zoals vuilnisvervoer en treinvervoer blijft Veolia voorlopig nog wel uitvoeren.

In het bovengenoemde weekend betekende dat een megaklus voor de vrijwillige chauffeursploeg van de SVA, waaronder uw correspondent Ruurd Berendes om enige honderden gloednieuwe bussen naar de vestigingen Heerlen, Sittard, Roermond, Margraten, Venlo, Heijen en Maastricht te brengen in opdracht van VDL, Arriva, en Transdev/Veolia vanaf de tijdelijke opslag P8 van vliegveld Eindhoven en het ophalen van evenzovele Veoliabussen van diverse pluimage. De opbrengst van dit vervoer vloeit in de kas van SVA die daar weer onderhoud en herstel van hun museumbussen mee kan bekostigen. Een nobel doel dus.

Hoewel men in Limburg zowel elektrisch als op diesel gaat rijden, betroffen de transporten voor de SVA-medewerkers uitsluitend de dieselbussen. Dit waren een flink aantal Citea's, voornamelijk de streekvariant 12 meter, alsmede de stadsvariant van 9,9 meter. De elektrische bussen werden door VDL, de bouwer van de bussen, zelf weggebracht. De op te halen afvoerbussen waren voornamelijk van het type Ambassador standaardtype, maar ook een aantal Mercedes-Midibussen, en de serie Volvo 7700 van de stadsdienst Maastricht. Tenslotte moesten ook nog vijf MAN-geledebussen serie 6700 worden opgehaald.

Het transport werd georganiseerd door Maurits Vink die er ieder jaar weer in slaagt deze megaklus te klaren. Het vergt heel wat improvisatietalent om de transporten juist te coördineren, veel afvoerbussen konden pas worden opgehaald na hun laatste dienst, wat een dienstregeling tot diep in de nacht vergde. Daarnaast moest er een rooster worden gemaakt voor de 60 deelnemende chauffeurs. Er werd steeds gereden in rijen van 4, dus 4 bussen wegbrengen en 4 oude mee terugnemen. Op de koude, tochtige parkeerplaats bij Eindhoven waren geen voorzieningen, er is geen stroom of water, dus voor koffie en toiletbezoek waren we aangewezen op de vestigingen in Limburg, waar alles overigens uitstekend was geregeld. Ook de uitgereikte lunchpakketten waren meer dan voldoende om de lange nacht door te komen. Een nacht die overigens kil en regenachtig was. De afgedankte Connexxiontrui die ik voor vertrek nog snel had aangetrokken kwam dan ook zeer van pas en is die nacht niet meer uitgegaan, hoewel Connexxion met dit vervoer deze keer geen partij was.

Wat hebben wij metelkaar gedaan? Wij hebben met elkaar ongeveer 450 voertuigen verplaatst over een afstand van circa 41.000 kilometer. Dat is precies een rondje over de evenaar. We hebben die kilometers gemaakt in slechts 32,5 uur tijd. Ter vergelijking: het bussentransport in Brabant 2 jaar geleden telde "maar" 230 voertuigen, er werden toen 13.000 kilometers afgelegd en dat in 58 uur tijd. Er is geen krasje gereden; iedereen was op tijd en heeft zich aan de afspraken gehouden.

Uw correspondent heeft de heenweg steeds afgelegd met een SLF Citea 12 meter uit de serie 9300 en terug afwisselend met Ambassadors uit de series 5000 en 5300, en eenmaal met een Volvo uit de 3800-serie. Een lange, kille nacht maar weer veel ervaring opgedaan met oud- en nieuw busmaterieel. En veel geld verdiend voor de prijzenswaardige taken van SVA. Tot volgend jaar.


Ruurd poseert bij het weg te brengen materieel. De 9343 is een gloednieuwe SLF Citea VDL voor Maastricht.


Ruurd bij de 9172, een 9,9 meter Citea


Diep in de nacht vertrekt Ruurd vanuit de stalling Maastricht met Ambassador 5066 met ruim een miljoen km op de teller naar Eindhoven airport. Nog 3 ritten te gaan.


Op zondag 18 september 2016 bezochten we met de oude Leyland 1605 van de SVA de nationale busdag in Numansdorp.
Op de foto Ruurd voor de bus op het vertrekpunt Leiden Lammenschans. De 1605 is een van de laatste bussen gebouwd voor Maarse en Kroon. Dit bedrijf ging in 1973 op in Centraal Nederland waar de 1605 zijn laatste jaren sleet. Via de inmiddels opgeheven Musa is de bus bij de SVA gerestaureerd en gooide in Numansdorp hoge ogen.

Ruurd bij viering 5 jaar Youngtimerbussen en 24e verjaardag Wesley van den Berg

Zaterdag 14 november 2015, Alphen aan de Rijn busstation 16:00 uur. Precies om 16.00 uur werd het beeld van Arrivabussen verstoord door de komst van een oud model, streekgeel voertuig, voorzien van ZWN-emblemen. Nader bijgekomen bleek het om de ex Westnederland/ ZWN 4408 te gaan, een Mercedes 0405.
In de bus de nog piepjonge, maar o zo trotse eigenaar Wesley van den Berg, die 5 jaar geleden de stichting Youngtimerbussen oprichtte. De 4408 is de laatste aanwinst en was in zijn laatste jaren bij Connexxion vandalismebus in Krimpen. Stichting Youngtimer Bussen is een jonge stichting die is opgezet door een aantal enthousiastelingen. Zij willen graag bussen die door hun vorm en model karakteristiek zijn geweest voor het Nederlandse straatbeeld aankopen, restaureren en bewaren voor het nageslacht. Inmiddels bezitten ze de ex BBA 438, ex Centraal Nederland 6635, Maarse en Kroon 182, H.T.M. 478 en voornoemde 4408. Om de verjaardag van Wesley luister bij te zetten was een aantal donateurs en genodigden aanwezig om een rit van ca 5 uur te gaan rijden op buslijnen waarop de 4408 actief was geweest. Allereerst werd vertrokken naar Zoetermeer C.S. In de stromende regen, die niet meer zou ophouden werden door een paar diehards aldaar de eerste foto's geschoten. De overige deelnemers bleven veilig in de warme bus of holden even naar het struikgewas voor een snelle plas.

Hierna werd de oude lijn 121 gereden naar Delft, zoveel mogelijk langs de oude route waarbij hier en daar wat gesmokkeld werd door o.a. niet te openen obstakels. In Delft ging het meegereisde restaurant van Wesley Braakhekke open en werden de reizigers voorzien van een rijkelijk gevulde rijsttafel. Ondanks de aanhoudende regen werden ook hier wat foto's geschoten van het aanwezige Veolia-materieel. Voor veel lieden was dit de eerste kennismaking met het nieuwe NS-station. Nadat alle magen waren gevuld werd via lijn 130 naar Den Haag Centraal gereden. Omdat de oude 4408 niet bestand is tegen de moderne Pollers op de route werd ook hier een smokkelroute bereden. Door de rijkelijk genuttigde maaltijden van de ca 50 reizigers hing er inmiddels een cocktail van geuren in de bus, in een mengeling van saté, pindasaus, rijst, bier en cheese-onion-chips. Mede hierdoor in combinatie met het slechte weer waren de ramen volledig beslagen en konden we alleen nog maar gissen waar de chauffeur ons nu naartoe bracht. Dit bleek het bus plateau Den Haag CS.

Na een korte stop waarbij de eindpuntvoorziening werd misbruikt voor toiletbezoek en hier en daar een illegale kop koffie werd koers gezet naar Leiden. Ook hier weer veel line-ups zoals de foto hieronder die Remy den Hartog eerder deze week op Internet plaatste. Enige passagiers was het inmiddels te gortig geworden en zij verlieten de bus om per openbaar vervoer richting huis te gaan. Met de overgebleven overwinteraars werd uiteindelijk de terugreis naar Alphen aanvaard. Met militaire precisie werd deze locatie klokslag 21.00 uur bereikt. Uw verslaggever, die al jaren lijdt aan reuma had inmiddels het model van een der tweezitsbanken aangenomen, en kon opgelucht maar dankbaar voor de leuke avond en goed verzorging van de gastheer het oude voertuig ontstijgen.
Met een tot ziens werd afscheid genomen van onze gastheren waarna uw correspondent door René Havez in diens, niet veel jongere dan de 4408 zijnde VW-Golf in vaalgroene XX-kleur thuis worden gebracht. De excursie was een leuk initiatief van de sympathieke youngtimers die we veel succes wensen.


4408 in Leiden,14-11-2015 Foto: Remy den Hartog


Ruurd op Vaderdag in het openluchtmuseum

Vaderdag 2015. Met zoon en twee dochters toog ik naar het openluchtmuseum Arnhem voor een gezellig familiedagje. Om de dag te starten en omdat het al direct bij binnenkomst regende stapten we in de net bij de halte stoppende museumtram HTM 274 en vertrokken voor een rondje door het park. In de tram viel al direct een bijzondere geur op, niet de gebruikelijke geur van pas gepoetst koper en in de was gezet hout, maar meer een cocktail van vochtige regenjassen, klef bruin brood in supermarktverpakking, krentenbollen en zweterige jonge, dan wel extra belegen kaas.

Bij elke bocht die de tram maakte ontwaarden we in de berm fotografen, vaak in regenjas, meestal hangend tegen een kromme boom of struik, de vaak gedateerde Agfa- of Kodakcamera in de aanslag of haastig op een statief geschroefd in opperste paraatheid om foto nummer 52.345 te maken van de aanstormende tramwagen. Bij het voorbijrijden werd de camera snel opgepakt en holden de tramfanaten mee achter de tram aan in de hoop onder het rennen ook nog wat actiefoto's te maken.
Bij de tramhalte moest je ook uitkijken niet voor een camera langs te lopen want de verwensingen vliegen je dan om de oren en het OPZIJ, OPZIJ is niet van de lucht. Op zich is de tram- en bushobby een gerespecteerde vrijetijdsbeleving. Ook de treinspotter staat over het algemeen in hoog aanzien bij de verzamelaars in Nederland. Het is daarom jammer dat onze fraaie hobby helaas ook lieden aantrekt die zich door hun gedrag volslagen belachelijk maken en onze hobbybeleving voor familie en begeleidende vrienden reduceren tot een rariteitenkabinet.


Na de bijzondere tramrit is een sterke kop koffie nodig om de indrukken van de rit te verwerken.


Bij aankomst van de Haagse tram 274 ontwaren we links in het struikgewas de fotografen die een bijzonder shot willen maken.


Nieuwe Volvo's voor Arriva Brabant

Zodra er weer ergens in Nederland een aanbesteding wordt gewonnen moeten er daags voor de nieuwe dienstregeling veel bussen worden verplaatst. Dit wordt meestal gedaan met vrijwilligers van de SVA. Hoewel de Stichting Veteraan Autobussen als hoofddoel heeft het rijden van hun mooie collectie museumbussen, dwingen de stijgende kosten voor stalling en onderhoud hen tot nevenactiviteiten. Een daarvan zijn de bustransporten, die al vele jaren zorgen dat de museumbussen kunnen blijven rijden. De opbrengsten komen geheel ten goede aan de museumbussen. De SVA was dan ook verheugd dat de werkgroep Brabant een flinke klus heeft kunnen binnenhalen. Veolia ging Brabant per 14 december verlaten en Arriva nam de dienst over. De opbrengst van het transport zal verdeeld worden onder de werkgroepen naar rato van het aantal deelnemende vrijwilligers per werkgroep. De opbrengst van de ritten vloeit dan in de kas van de SVA zodat de museumbussen kunnen worden gerestaureerd en onderdak houden. Correspondent Ruurd Berendes helpt ook altijd mee.

Op zaterdag 13 december 2014 was het dan voor Ruurd weer zover. Op het programma stond die dag het ophalen van splinternieuwe Volvo's bij Volvo Bluekens in Oosterhout en wegbrengen naar vestigingen als Roosendaal en Bergen op Zoom. Al vroeg in de ochtend verzamelden 12 door de wol geverfde chauffeurs zich bij Volvo om aan de slag te gaan. We hebben die dag 20 bussen naar de stalling Oosterhout gebracht, 19 naar Roosendaal en 6 naar Bergen op Zoom. We hebben de klus goed geklaard, zonder 1 krasje is het materieel afgeleverd. Alle chauffeurs waren het er over eens dat de nieuwe Volvo's geweldig rijden.

In hetzelfde weekend hebben andere vrijwilligers oude 12-meterbussen weggebracht naar VDL in Valkenswaard, buurtbusjes van Tilburg naar Heerlen en VDL-bussen van Valkenswaard naar Heerlen. Op maandag zijn de dienstwagens van Veolia naar het hoofdkantoor in Breda gebracht. Een mooie klus en goed voor de kas van SVA


Vroeg in de ochtend gaat Ruurd als eerste aan de slag met de 7237 in Oosterhout 13-12-2014.


Aankomst bij Arriva met de 7246 in Roosendaal 13-12-2014


De nieuwe Volvo's uit de 7200-serie rijden geweldig


Nog veel bussen te vervoeren waaronder de 7277. Oosterhout, 13-12-2014



Op 07-12-2013 moest een groot aantal Ambassadors worden overgebracht naar de nieuwe stalling van Q-buzz aan de Morsebaan te Nieuwegein om te worden omgebouwd van Connexxion naar de Q-buzz huisstijl. Ook Ruurd bracht een aantal bussen over zoals hier de 3190 te Nieuwegein.



Ruurd als chauffeur bij een bus van Kwibus waar hij af en toe als oproepchauffeur werkt. Op deze foto van zaterdag 26-07-2008 had hij dienst i.v.m. werkzaamheden aan het viaduct Vaillantlaan in Den Haag waarvoor o.a. Kwibus het pendelvervoer verzorgde.

Contactpagina
Boekrecensies

naar boven