Titel: De streekbus
Auteur: Peter van der Meer
ISBN: 978 906013 296 8
Uitgeverij: De Alk bv  ©2008 - www.alk.nl
Omvang: 148 pagina's, A4 formaat, harde kaft
Illustraties: vele honderden foto's in kleur

Nadat het boek De Gele Rijders over de gele streekbussen in Nederland een groot succes bleek te zijn kon een deel twee met het vervolg vanaf 1987 natuurlijk niet uitblijven. Dit deel is zojuist verschenen bij uitgeverij de Alk en is wederom geschreven door Peter van der Meer. Hierbij is hij weer vakkundig geholpen door o.a. Carel van Gestel en Bob Wijnveldt, beide buskenner bij uitstek, maar mocht hij ook gebruik maken van de fotoarchieven van de immer reislustige Huib Den Dulk, alsmede fotografen als Henk Mulder, Egbert Elenbaas en de jonge nieuwe lichting waaronder Hugo Richter en Rinse Kooiman.

Om de omvang van het boek binnen de perken te houden is gekozen voor een beperking tot de streekbus. Tour- en taxivervoer alsmede stadsvervoer blijven buiten beschouwing. Overigens is dat geen probleem want de ervaring leert dat dit onderwerp wordt gewaardeerd door een andere doelgroep, zoadat de streekbusliefhebber hierdoor in het boek niet wordt afgeleid van zijn geliefde type bus. Ook is niet gekozen voor uitgebreide wagenparklijsten, die zouden een dag na verschijnen van het boek al niet meer actueel zijn, en hiervoor zijn voldoende andere kanalen te raadplegen.

Het boek is onderverdeeld in twee delen. In het eerste gedeelte ligt de nadruk op de tekst, en na pagina 38 wordt een tijd door de reis gemaakt met vooral veel fotomateriaal. Hierbij is getracht een zo breed mogelijke selectie te maken uit de vele bustypes en kleurenschema;s die de afgelopen 20 jaar de revue zijn gepasseerd. Om de ingewikkelde concessieverdeling te verduidelijken is een kaart van Nederland opgenomen met de concessiegebieden.

Nadat in 1988 de laatste standaardstreekbus was afgeleverd brak er een zeer roerige tijd aan voor de streekvervoerders in Nederland. Nieuwe maatschappijen, nieuwe kleuren en nieuwe, dan wel gebruikte en overgespoten bussen volgden elkaar in hoog tempo op. Denk hieraan o.a. aan de Veonn, een bedrijf dat op 1 januari 1996 werd opgericht door een fusie tussen DVM/NWH en Fram, en reeds op september 1998 opging in Arriva. En dichter bij (mijn) huis ZWN, voortgekomen uit West-Nederland en ZWN en al snel overgenomen door Connexxion. In het Noorden verscheen NoordNed om in 2006 weer geruisloos te verdwijnen. De bussen veranderden steeds mee van eigenaar en werden meerdere malen gehuisstijld.

Na het succes van de Gele Rijders waren de verwachtingen over 'De streekbus' wederom hoog gespannen. Onder bushobbyisten zijn dit soort boeken zeer gewild en geliefd. Het boek maakt de verwachtingen ook zeker waar. Een grote schat aan informatie valt de lezer ten deel. Het boek schept duidelijkheid over de concessiegebieden, geeft duidelijke info over de vele fusies die er de afgelopen 20 jaar hebben plaatsgevonden en presenteert een rijke schat aan foto's van allerlei bussen in Nederland. Enige opvallende details in de kleurweergave van de Connexxionbussen, die in een groen/gele kleur zijn gehuisstijld. In het boek lijken de bussen verschillende kleuren groen te hebben. Pagina 101 is hiervan een voorbeeld, er worden drie Connexxionbussen afgebeeld die origineel exact dezelfde kleuren hebben, maar in het boek totaal verschillende kleuren lijken te hebben, waarbij de middelste bus blauw lijkt te zijn. Oorzaak hiervan is dat Connexxion nogal voor moeilijke kleuren gekozen heeft. De digitale camera's, en zeker de oudere types hebben nogal eens moeite met groen en zeker het Connexxiongroen. Als de uitgever alle foto's zou nabewerken zou alles wel de goede kleur hebben maar wordt het boek onbetaalbaar. We nemen deze onvolkomenheid dan ook voor lief, want het is maar een klein detail in een verder uitstekend leesbaar en interessant boek. Het boek besluit met een hoofdstuk bussen in het buitenland wat mij weer even deed terugdenken aan mijn eigen boek: bussen in hun tweede leven dat december 2007 uitkwam en ook nog steeds leverbaar is (zie hiervoor elders op onze site in de rubriek recensies 'Waar reden ze verder' ). Wij wensen de uitgeverij en Peter veel succes met de verkoop van dit interessante boek.

Ter illustratie hieronder een groot aantal foto's van streekbussen in allerlei kleuren en van allerlei maatschappijen. Deze zijn niet afkomstig uit het boek maar gemaakt door Ruurd Berendes, tenzij anders vermeld.

Ruurd Berendes Terug naar de startpaginaTerug naar lees- en kijktips

9029, Breda 30-12-2006

2475, Zoetermeer 05-01-2007