Met Maarse & Kroon onderweg

Titel: Met Maarse & Kroon onderweg
Auteur: Wim Vink
ISBN: 9789060138984
Uitgeverij: De Alk bv ©2015 - www.alk.nl
Omvang: 108 pagina's, 19.5x19.5cm, gebonden
Illustraties: ±100 foto's, grotendeels zwart/wit
Prijs: € 17,95

Geruime tijd geleden verschenen er twee uitgaven over het zeer tot de verbeelding sprekende busbedrijf Maarse en Kroon. Deze boeken van Hans van de Wereld waren zeer gedetailleerd met wagenparkgegevens en lijninformatie. Het nu voorliggende bescheiden boek van Wim Wink heeft geen enkele pretentie volledig te zijn en verwijst in deze dan ook naar de voornoemde uitgaven van de inmiddels failliet verklaarde uitgeverij Aprilis.

Het boek met Maarse en Kroon onderweg, uitgeven door de zeer sympathieke en actieve uitgeverij de Alk is eerder een fotoalbum. Uw recensent is begonnen met lezen en hield pas op toen het boek na 100 pagina's uit was. Dit komt vooral doordat er beperkt tekst is maar voornamelijk fotomateriaal, waaronder een aantal niet eerder gepubliceerde foto's.


Ik heb een aantal leuke wetenswaardigheden uit het boek weten te halen, ondanks het feit dat ik op de hoogte was van de meeste details van het bedrijf. Zo heb ik nooit geweten waarom veel M&K bussen zonder bumpers reden, hetgeen door Wim Vink wordt uitgelegd. Daarnaast heb ik de sympathieke Wim Maarse die helaas tijdens het verwisselen van een band werd geraakt door een wegspringende wielrand waarna hij invalide door het leven ging, persoonlijk gekend. Wim overleed in 2015 en heeft de verschijning van deze uitgave helaas niet meer mogen meemaken.

In zijn jonge jaren zwierf de geboren Amsterdammer Wim Vink dikwijls rond bij het Haarlemmermeerstation in Amsterdam en werd hij geboeid door de vele trams en autobussen, waaronder die van het mooie busbedrijf uit Aalsmeer: Maarse & Kroon. In zijn latere woonplaats Zwanenburg kwam hij die bussen weer tegen en ging ze ook fotograferen. Nu vele jaren later overzag hij zijn fotocollecties en kreeg het idee een fotoboek over Maarse & Kroon samen te stellen. Samen met Frank van den Boogert en Kees van der Zwaard is dit boek tot stand gekomen.

Maarse en Kroon is voor de busliefhebber altijd een interessant bedrijf geweest, mede door de vele verschillende bustypes, nagenoeg allemaal van het merk Leyland, en vaak met de karakteristieke opbouw van Verheul uit Waddinxveen. In 1923 werd het bedrijf opgericht en ontplooide zich tot een belangrijke speler op de busmarkt, met op zijn hoogtepunt een wagenpark van 189 bussen in 1967. Lange tijd wist M&K zich staande te houden in de harde, zakelijke buswereld, totdat in 1973 het doek viel en het bedrijf samen met de NBM uit Zeist opging in het nieuw gevormde Centraal Nederland.

Het boek begint met een beperkt aantal foto's van de periode voor de Tweede Wereldoorlog, want de nadruk ligt op het tijdvak daarna tot en met einde van het bedrijf in 1973. Aansluitend zijn er foto's opgenomen van voormalige Maarse & Kroon-bussen bij Centraal Nederland, het bedrijf waar Maarse & Kroon in opging. Veel bussen kregen na hun werkzame leven bij Maarse & Kroon nog een nieuwe eigenaar. Zo staan er in het boek ook afbeeldingen aantreffen van bedrijven die tweedehands Maarse & Kroon-autobussen hebben ingezet. Gelukkig is er ook veel materiaal van Maarse en Kroon bewaard gebleven voor het nageslacht, mede door de medewerking van Wim Maarse die naast ondernemer ook een groot busliefhebber was.

Zo heeft de SVA de beschikking over meerdere M&K veteranen zoals de 73, voorstadwagen die in 1978 voor 2000 euro werd gekocht van Centraal Nederland, de 48, een replica van een Twin Coach die uit Zwitserland kwam en in de Maarse en Kroonuitvoering onder nummer 48 in dienst is gesteld.
Ook de unieke Jules Verne 251 bleef bewaard voor het nageslacht, doordat Wim Maarse de bus in 1982 wist te verwerven en onderbracht bij de SVA. Ook de 1605, een Leyland Verheul kwam in 1984 in handen van de toenmalige MUSA en speelde oktober 2015 een belangrijke rol bij het afscheid van Musa-veteraan en buschauffeur Peter van Cootwijk.
Semi-tourwagen 182 kwam al in 1975 naar de Musa en maakt sinds enige jaren deel uit van de collectie van Youngtimer bussen. Deze bus is nog nooit gerestaureerd, dus daar ligt een schone taak voor de jonge stichting.
De 413 is een Leyland die via M&K bij Centraal Nederland eindigde en in 1982 naar de Musa ging. Daar is de bus uiteindelijk in de originele staat teruggebracht, compleet met aluminium beplating. Na het ter ziele gaan van de Musa ontfermde het NOV zich over de oldtimer.

Niet genoemd in het boek is vreemd genoeg een niet onbelangrijke bus uit de M&K periode, Leyland Tiger Cub 32 uit de serie 16-32, gebouwd rond 1956. Daarom een aanvulling hierop in deze recensie. Leyland 32 werd als camper teruggevonden in Denemarken en kwam op 15 april 1994 in handen van de toenmalige SOH in Aalsmeer. Na een lange periode van restauratie verdwenen uit de stalling Aalsmeer (nota bene de oude M&K vestiging aan de Stommeerweg), een aantal onmisbare onderdelen zoals bedieningspaneel, verlichtingsornamenten en dashboardonderdelen. De restauratie kwam stil te liggen en de bus stond lange tijd terzijde bij een boer in Kudelstaart en een loods in Aalsmeer. In 2001 werd de SOH opgeheven en gaf men het op. De bus vertrok naar het Noorden en staat hier nu volledig gestript in afwachting of deze ooit nog gerestaureerd zal worden.

In 2010 werd auteur Wim Vink getroffen door een ernstige ziekte. Mede dankzij zijn behandeld chirurg mevrouw prof. Boermeester knapte Wim weer op en was hij in staat dit ontzettend leuke boekje, dat ook nog eens prettig geprijsd is samen te stellen. Dank hiervoor.

Ruurd Berendes
Boekrecensies


In 1995 werd autobus 32 teruggehaald als camper uit Denemarken. Helaas mislukte de restauratie en staat de ontmantelde bus al vele jaren terzijde in een loods in het Noorden van het land, 15-04-1995. Foto: uit de collectie van Ruurd Berendes


Autobus 182 maakte jaren deel uit van de collectie van de Musa-Amsterdam en kwam na het ter ziele gaan van deze stichting in 2012 in handen van de stichting Youngtimerbussen. De bus is nog ongerestaureerd en wacht op zijn beurt in de opslag Nieuwkoop, 01-06-2013.
Foto: Ruurd Berendes

naar boven