Auteur: Hans van der Wereld
ISBN: 90 5994 098 9
Uitgeverij: Aprilis ©2005
Omvang: 120 pagina's, 22x28 cm, gebonden
Illustraties: ± 110 in zwart/wit
Prijs: € 22,50

Aalsmeer, bekend om zijn kwekerijen en natuurlijk de studio's van Joop v.d. Ende is ook meer dan een halve eeuw bekend geweest door een nationale- en internationale onderneming: vervoerbedrijf Maarse en Kroon. Gestart in 1923 door oprichter Jacob Maarse met een tot bus omgebouwde legertruck, eerder gebruikt door Maarse voor het vervoer van bloemen en vee gaf het bedrijf de bewoners van Aalsmeer het gevoel vervoerd te worden van deur tot deur, een gevoel dat alle jaren van het bestaan van deze onderneming in grote trekken gehandhaafd is.

Ruim een halve eeuw hebben de bekende crèmeblauwe bussen van het bedrijf de behoeften van het openbaar vervoer vervuld. In het gebied tussen Amsterdam, Haarlem, Leiden, Alphen aan de Rijn en Utrecht werd het personenvervoer verzorgd door de Aalsmeerse onderneming. Maar ook over de landgrenzen genoot het bedrijf faam.

Tot in Afrika kon men de bussen van het Aalsmeerse bedrijf tegenkomen, waardoor deze plaats voorgoed op de kaart werd gezet. De mooie, goed verzorgde en onderhouden autobussen, waarvan een aantal zeer bijzondere modellen zoals de Jules Verne spraken zeer tot de verbeelding, en nog steeds klinkt de naam van het bedrijf dat in 1973 op ging in Centraal Nederland de vele hobbyisten als muziek in de oren. Gelukkig zijn een aantal prachtexemplaren zoals voornoemde Jules Verne voor het nageslacht bewaard gebleven, mede dankzij de in 1936 geboren zoon Willem, die nog altijd in Aalsmeer woont. Helaas werd deze zeer sympathieke nazaat enkele jaren geleden tijdens werk-zaamheden aan een der museumbussen vol in het gelaat getroffen door een wegspringende wielband van een Leylandvelg waardoor een deel van zijn gezicht werd verwoest en de man nu zwaar invalide door het leven gaat.

In 1999 bracht auteur Hans van der Wereld het eerste boek over dit onderwerp uit: 'het begon met de Kloek'. Omdat dit boek een te grote omvang kreeg was er geen ruimte voor een wagenparkoverzicht in tabelvorm. Dit wordt met de nu voorliggende uitgave ruimschoots goedgemaakt. Het boek volgt het wagenpark van 50 jaar Maarse en Kroon op de voet. Alle bijna 500 bussen die het bedrijf in de jaren van zijn bestaan heeft gebruikt worden beschreven terwijl er van elk bustype een fraaie statiefoto wordt getoond. Hierbij valt wel op dat een aantal foto's uit de eerste uitgave in dit boek wederom is gebruikt.

Het is weer een heerlijk lees- en kijkboek geworden, overzichtelijk ingedeeld waardoor het snel wegleest. Het boek eindigt met een opsomming en afbeelding van overgebleven museumbussen. Hier slaat auteur even de plank mis, want hij spreekt van 5 overgebleven museumbussen, terwijl hij er 6 afbeeldt. Bovendien vergeet hij museumbus 32, die werd gered door SOH Aalsmeer en momenteel wordt gerestaureerd door eigenaar Theo van Lammeren. Ook miste ik een opgave van overige bewaard gebleven exemplaren zoals de 61 als camper en de 185 als ballenbus bij een toneelvereniging. Om auteur tegemoet te komen hebben wij deze voertuigen hieronder afgebeeld. Maar dat zijn dan ook de enige aanmerkingen, voor de rest is het boek weer een aanrader, zeker gezien het feit dat het boek mild geprijsd is.

M&K 32
M&K 32:
Na jarenlang als camper in Denemarken te hebben verbleven werd deze voormalige Leyland van Maarse en Kroon aangekocht door Theo van Lammeren en is momenteel in staat van restauratie. Foto: Ruurd Berendes

M&K 182
M&K 185: Dit is een broertje van museumbus 182 van de MUSA en al jaren een bekende verschijning op de weg. De bus werd in 2005 nog gebruikt door een toneelvereniging. Foto: Ruurd Berendes.

M&K 73