Auteur: Martin Bril en Werry Crone
ISBN: 978 90 76915 22 7
Uitgeverij: HannaBoek ©2008
Omvang: 160 pagina, 30x23 cm, harde kaft
Illustraties: 140 foto’s in kleur
Prijs: € 27,50

Uitgever Hannaboek stuurde ons een niet alledaagse uitgave: een boek over Nederlandse bushaltes. De aparte combinatie van het landschap, de streekbushalte en het alledaagse leven daaromheen geven een boeiende kijk op Nederland.

De bushalte is een ondergeschikt onderwerp in de wereld van het openbaar vervoer, waar al vele boeken verschenen over het materieel, de treinstations, aanleg en sloop, maar nog nooit een uitgave speciaal over dit onderwerp.

Niemand heeft ooit in vuur en vlam gestaan voor een bushalte of er een gedicht over gemaakt, laat staan een boek.
Bushaltes zijn er gewoon, ze staan langs de weg, en vormen een fijnmazig netwerk dat het mogelijk maakt in alle delen van het land te komen. Het zijn plekken waar mensen aankomen en vertrekken. Dagelijks, op weg naar school of werk, of zomaar voor een dagje uit. Contacten worden gelegd en ook weer direct verbroken. Komt de bus te laat dan is de halte een plek om je ongenoegen te uiten, je samen te beklagen over de vervoermaatschappij, het weer of de laatste nieuwtjes uit de krant.

De bus is net geweest, of komt er zo aan. Of de bus komt helemaal niet meer maar men is vergeten de halte weg te halen. Of een busstation, het ene moment een komen en gaan van autobussen uit alle windstreken die elkaar ontmoeten op het hele en halve uur t.b.v. overstappers. De chauffeur spreekt even een collega, en een ander rookt snel een sigaretje, of verwerkt een boterham. Een ander leegt zijn prullenbak of gooit een achtergelaten blikje weg. De ruiten worden gezeemd, de spiegel wordt rechtgezet en er wordt nog even gewacht op een aanhollende passagier die met weidse armbewegingen laat merken nog mee te willen. Nadat de laatste bus met veel geronk is vertrokken ligt het busstation en verlaten bij... Of de halte mag blijven staan als schuilplek voor fietsers bij een plotselinge hoosbui, of zoals langs het Rijswijkse Jaagpad als wachthuisje voor het handveer (zie foto verderop).

Speurend door Nederland zijn nog regelmatig sporen uit het verleden te zien: een verweerd huisje in Bellingwolde met de letters ADO- De G heeft de tijd niet overleefd maar wel een monument. Zie ook de bijgevoegde foto's van uw recensent: op de halte te Enkhuizen staat nog een NZH logo. Een bushalte van Connexxion draagt nog de opschriften van de GSM, en op Texel is nog een abri van de TESO gevonden.

Op het platteland is het beeld weer volledig anders: daar wordt het zicht immers niet belemmerd door geluidswallen of eentonige bedrijfsgebouwen. Wandelaars en fietsers pauzeren even en eten een boterhammetje. Een boom wordt gesnoeid, buurman maait het gras. Paarden volgen elkaar naar de andere kant van het weiland. De sneeuw dekt het landschap af. De hei staat er kleurig bij, schuimkoppen op het water. De ene keer biedt de halte beschutting tegen regen en windvlagen. Soms hebben onverlaten alle ramen uit de abri getrapt en biedt alleen het dak nog wat bescherming tegen weersinvloeden. Graffitispuiters hebben zich uitgeleefd op alle zijden van de halte.

Al deze aspecten komen aan bod in het boek Hollandse haltes. De meeste foto's strekken zich uit over de gehele pagina en zijn in full color afgedrukt. Hoewel er hier en daar ook tekst staat is het vooral een kijkboek geworden. De foto's zijn niet gedateerd maar wel voorzien van een plaatsbepaling.

Persoonlijk vind ik het een heel aardig boek geworden. Hoewel ik zelf ook wel eens een halte heb gefotografeerd( zie de bijlagen bij dit artikel) heb ik dit alleen gedaan als er iets bijzonders aan de hand was, zoals een oud logo, een apart model of een vreemde plaats. Het boek heeft mij er bewust van gemaakt dat het fotograferen van halteplaatsen hele leuke plaatjes kan opleveren. Vertrekken en thuiskomen: dat is de essentie van de bushalte, en daarin ligt het drama. Je moet er oog voor hebben en verbeeldingskracht. Maar dan heb je ook wat

Halte. Foto: Werry Crone

Halte Weimarstraat 14-10-1963. Foto: archief

Halte BBA Bergeyk. Foto: archief