Titel: De gele rijders Boek
Auteur: Peter van der Meer
ISBN: 90 6013 257 2
Uitgeverij: De Alk bv ©2004 - www.alk.nl
Omvang: 128 pagina's, A-4 formaat, harde kaft
Illustraties: ± 250 foto's, bijna geheel in kleur

Met de komst van busnummer 1000 verscheen in het jaar 1967 de eerste echte standaardstreekbus op de Nederlandse wegen. Deze bus werd destijds voorzien van de naam 'De gele rijder'. Inmiddels is het 2004 en zijn we dus 37 jaar verder. Nog immer maakt hetzelfde ontwerp deel uit van ons straatbeeld. Met een beetje geluk wordt de 40 jaar volgemaakt voordat de laatste bus echt verdwenen is, alhoewel veel museumorganisaties inmiddels een exemplaar voor het nageslacht hebben veiliggesteld. Omdat de laatste exemplaren in 1988 zijn gebouwd en 19 dienstjaren eerder regel dan uitzondering is zou de mogelijkheid bestaan de 40 jaar vol te maken.

Een ongekende tijd voor een busmodel. Desondanks zien we de standaardstreekbus nog maar mondjesmaat op de weg, en wordt een rijdend exemplaar door de bushobbyist toch wel als iets bijzonders gezien. Reden voor auteur Peter van der Meer en uitgeverij de Alk nu al een boek te laten uitkomen over dit karakteristieke busmodel, dat voor veel hobbyisten nog steeds het hoogtepunt van hun busbeleving is.

Allereerst besteedt dit boek in woord en beeld aandacht aan de totstandkoming van het model en de achterliggende organisatie, de diverse uitvoeringen met Leyland- of Dafonderstel, de bouwers als Hainje, Den Oudsten en van Hool, en bussen in hun tweede leven. Daarna een reis door de tijd van 1967 tot heden, met een beperking tot de voor Nederland gebouwde bussen.

Het is natuurlijk ondoenlijk om de historie van alle bussen, bedrijven en diensten in een boek samen te vatten. Hiervoor verwijzen we naar te bestellen wagenparklijsten van bijvoorbeeld R. Brandsema. Het boek besteedt evenwel veel aandacht voor de vele kleur- en carrosserievarianten die er uiteindelijk in al die jaren in Nederland te zien zijn geweest. Wie denkt dat alle streekbussen streekgeel waren komt bedrogen uit. Voor de bijbehorende dieselgeur en geluiden verwijzen wij naar de museumorganisaties.

Dit boek geeft een goed beeld wat voor rol de Leyland en DAF standaardbussen voor het Nederlandse openbaar vervoer hebben betekend. Naast de vele foto's, grotendeels in kleur en van uitstekende kwaliteit, geeft het boek tabellen met overzichten van de streekvervoerders en de door hun afgenomen bussen, detail-tekeningen, en een overzicht van de bewaarde bussen in Nederland. De foto's brengen de herinneringen terug aan lang verdwenen busvervoerders als NAO, IAO, Ebad, Meus-sen, en de wat meer bekende vervoerders als RTM, CN, VAD en wat dies meer zij. Ook worden foto's in minder prettige omstandigheden zoals sloop en brand niet geschuwd. Veel aandacht ook voor bussen in hun tweede leven, waarbij de bussen in Cuba natuurlijk het meest tot de verbeelding spreken.
Kortom: Iedereen die maar enigszins liefhebber is van de standaardstreekbus kan niet zonder dit prachtige boek, en dat zijn er volgens ons vele duizenden, gezien de sites die er over deze bussen bestaan en de vele foto's die het Internet telkens weer publiceert.