Auteurs: Rinse Kooiman / Peter van der Meer
ISBN: 9789060135808
Uitgeverij: De Alk bv ©2015 - www.alk.nl
Omvang: ± 192 pagina's, 15x21cm, gebonden, paperback
Illustraties: vele honderden in kleur
Prijs: € 17,95

Al jaren lang verschijnen jaarlijks de jaarboekjes Trams en Spoorwegen van de Alk. Deze vormen inmiddels een omvangrijk naslagwerk over de ontwikkelingen van spoor- en tramwegen in Nederland en overige landen. Daarnaast is de autobus als streek- of stadsbus niet meer weg te denken uit ons straatbeeld.

De bus speelt al vanaf 1924 een grote rol in het vervoer van A naar B. Door de komst van de autobus medio 1924 ontstonden vele lokale en interlokale verbindingen Had destijds elke streek zijn eigen vervoerder zoals de Gado voor Groningen, de Fram voor Friesland en de BBA voor Brabant, door de invoering van de marktwerking is dit beeld drastisch veranderd en ziet men in zijn woonplaats of omstreken elke paar jaar een nieuwe aanbieder van vervoer verschijnen met een andere dienstregeling, lijnennet en busmaterieel.

Het werd dan ook de hoogste tijd dat er een overzicht in boekvorm verscheen dat aandacht ging besteden aan de ontwikkelingen op busgebied. Het is dan ook verheugend te mogen constateren dat uitgeverij de Alk is gestart met de uitgave van een jaaroverzicht van Nederlandse bussen in het openbaar vervoer.

Het nu verschenen boek kijkt per concessie terug op de ontwikkelingen van het afgelopen jaar 2014. Dat jaar loopt het eerste boek (van hopelijk een lange reeks) van herfst 2013 tot 1 november 2014. Waarbij moet worden aangetekend dat het soms noodzakelijk is iets verder terug te kijken om een goed startpunt te vinden voor de opgenomen materieellijsten.

Het is duidelijk dat er veel tijd en energie is gebruikt door de twee doorgewinterde hobbyisten om de realisatie van dit eerste deel mogelijk te maken. In ruim 200 bladzijden trekken zij van Groningen naar Maastricht en geven zij in woord, maar vooral in beeld een overzicht van de ontwikkelingen in de dienstregelingen van 2014. Uiteraard wisten zij zich daarbij gesteund door de bijdragen van fotografen als Siebe Sneep, Pieter de Vries, Hugo Richter en vele anderen die hun sporen op dit gebied al ruimschoots verdiend hebben.

Per provincie wordt een overzicht gegeven van de vervoerders in dat gebied, geïllustreerd met fotomateriaal, dat zonder uitzondering van goede kwaliteit is qua scherpte en kleuren. Ook zijn wagenparklijsten toegevoegd met de aantekening dat het hier totaaloverzichten van bus series betreft. Voor details als kentekens hebben wij de beschikking over andere wagenparkoverzichten in andere media.

Het leidt geen twijfel dat Bussen- lijnvervoer in Nederland een welkome en langverwachte aanvulling is op de serie jaarboeken die de Alk al uitgeeft over trams en treinen. Gezien de vriendelijke vraagprijs is er dan ook geen enkele reden voor de zichzelf respecterende bus liefhebben dit boekje direct aan te schaffen.