Auteur: Bounder (Benno Leemeijer)
ISBN: 9789087595883
Uitgeverij: U2pi BV ©2016 - www.jouwboek.nl
Omvang: 115 pagina's, 24x21cm, harde kaft
Illustraties: ± 100 in kleur
Prijs: € 21,95
Onlangs werd uw recensent benaderd door uitgeverij U2pi die een leuk boek heeft uitgegeven met bushalte verhalen en of dat wij daar geïnteresseerd in waren. Natuurlijk zijn wij dat want een boek over bussen of iets wat daar mee te maken heeft altijd onze interesse. We waren uiterst benieuwd en eveneens nieuwsgierig hoe iemand een boek kan vullen met verhalen over bushaltes. Samensteller Bounder (nickname van de auteur) blijkt vele verre reizen te hebben gemaakt en heeft een aantal verhalen hierover bijeen gebracht, deels zelf geschreven, deels opgetekend door derden. Vraagt u zich aan het begin van het boek nog af wat er over bushaltes valt te schrijven, als u het boek uit heeft denkt u er wel anders over.

Het is natuurlijk een feit dat er overal ter wereld bushaltes staan. Vaak de geijkte, met dakje, zijwandjes en een bankje, zoals in Nederland, maar ook soms ware kunstwerken, of nagenoeg ingestorte stulpjes waar nauwelijks meer te schuilen valt tegen weer en wind. In het boek vindt u plaatjes uit de hele wereld van bushaltes, veel fantasierijker vaak dan de Nederlandse exemplaren. Het boek heeft tot doel het belang en betekenis van de bushalte in de maatschappij aan te tonen, dat de bushalte een verrijking is voor het leven. Er vinden ontmoetingen plaats, lief en leed wordt gedeeld, nieuwtjes worden uitgewisseld en er wordt geklaagd over het weer en het wegblijven van de te late autobus. Maar ook het botvieren van agressie op de vaak weerloze huisjes. Als buschauffeur bij Westnederland mocht ik op maandagochtend altijd de nummers van de abri's doorgeven aan de centrale post, waarvan alle ramen dat weekend weer uitgeslagen waren. Zinloos geweld. Blijf van de huisjes af.

Dan de verhalen: een boze Poolse moeder, de voorzitter van de Stichting tot behoud van Authentieke bushaltes, een verwarde Belgische wetenschapper, een bestuurslid van de FIFA en een architect op de Krim die worstelt met een nieuw te ontwerpen bushalte. Een verhaal over liefde bij de bushalte waarin een opbloeiende relatie wordt beschreven, en niet te vergeten de bushokjes op de voetbalvelden en het biechthokje. Het boek leest prettig, de verhalen zijn doorspekt met humor en er zijn verrassende wendingen in en tussen de verhalen. Lezers zullen gaan twijfelen of de verhalen toch niet op waarheid berusten. De vele prachtige foto's zijn in ieder geval echt. En voor de prijs hoeft u het niet te laten.

In Bad Wunnenburg in Sauerland kwam ik op 24 september 2016 deze verlaten (houten) bushalte tegen in een stuk Niemandsland. Foto: Ruurd Berendes