Auteur: Klaas Bos
ISBN: 978 90 5994 1991
Uitgeverij: Aprilis bv  ©2008
Omvang: 336 pagina's, 23x29cm, harde kaft
Illustraties: Meer dan 100 waarvan een deel in kleur
Prijs: € 45,00

Toen ik de aankondiging kreeg van Aprilis dat er een boek zou verschijnen over de Volvo bedrijfswagens gingen mijn gedachten uit naar het formaat van de afgelopen jaren in grote getale verschenen boeken over vrachtwagens en bussen. Toen het boek echter door de bode werd bezorgd zakte ik bijkans door mijn benen, zo zwaar was het pakket. Het boek heeft de omvang van een gemiddeld telefoonboek en telt maar liefst 335 pagina's! In ieder geval is het geen gewoon autoboek! Natuurlijk nemen de Volvo bedrijfswagens een belangrijke plaats in maar er is één dimensie meer.

De auteur vertelt over zijn persoonlijke belevenissen en ervaringen in het Europese wegtransport. Klaas Bos heeft tijdens zijn carrière eindeloze hoeveelheden foto's, aantekeningen, verslagen artikelen, catalogi en notities verzameld en ze gelukkig niet in de papierversnipperaar gegooid tijdens een moment van opruimwoede, maar bewaard. Klaas zat zelf niet achter het stuur, maar werkte bij Volvo en heeft zo in de tijd dat er veel veranderde, de goederenmarkt, de weg- en verkeersomstandigheden en het materieel zelf heel wat beleefd en ondergaan. Dit levert een schat van informatie op, die hij nu in dit boek na lang ordenen, herschrijven, herschikken, weglaten en toevoegen aan het papier heeft toevertrouwd.

Aan bod komen onder meer economische, wegvervoer- en voertuigtechnische onderwerpen. Maar ook de ontwikkeling, de fabricage en de afzet van vrachtwagens, de wensen van de transportbranche, organisatorische en personele perikelen, de eigenaardigheden van de manier van het zakendoen en de ambtenarij in bepaalde landen. Het zijn stuk voor stuk verslagen van gebeurtenissen die werkelijk hebben plaatsgevonden, in een leesbare stijl en voorzien van tal van anekdotes met veel emotie en humor die dit boek zo boeiend maken.

Liefhebbers van klassieke trucks zullen vooral de eerste hoofdstukken bijzonder waarderen. Hier wordt namelijk ingegaan op het wegtransport in de jaren van lang voor en direct na de Tweede Wereldoorlog. In het boek zijn zo'n veertig nooit eerder gepubliceerde foto's opgenomen van destijds door Nederlandse bedrijven gebruikte Volvo-trucks en -bussen. In een apart hoofdstuk wordt eveneens aandacht besteed aan de noodzaak voor het wegtransport om te reageren op de steeds weer veranderende samenleving.

Niet alleen vele tientallen foto's in zwart-wit en kleur verlevendigen de uitgave, ook de vele afbeeldingen van historische advertenties, emblemen, bouwtekeningen en overzichten completeren het boek. Het boek pretendeert overigens niet compleet te zijn. Auteur heeft zijn persoonlijke belevenissen opgetekend, vanuit eigen waarnemingen. Met dit boek is de geschiedschrijving vastgelegd van een van de meest turbulente periodes in het Europese wegtransport gedurende de tweede helft van de twintigste eeuw. Het boek zal vooral de generatie aanspreken die het allemaal heeft meegemaakt en het boek zal ervaren als 1 grote aha-erlebnis. Het beeldmateriaal zal jong en oud aanspreken. De overgave, vasthoudendheid, taken als voorlichting en PR en feeling voor het totaalplaatje van trucks, wegtransport en regelgeving, het omgaan met klanten en producenten kunnen ook voor de huidige actieven in de vrachtwagensector een bron van inspiratie zijn. Kortom een boek dat zeker zijn weg naar de echte liefhebber wel zal vinden. Om u alvast in de stemming te brengen hierna een aantal foto's van Volvo vrachtwagens die u niet in het boek zult terugvinden maar die genomen zijn door uw recensent, Ruurd Berendes

Volvo stadsbus. Zwolle, 10-09-1979

Volvo stadsbus. Maastricht, 06-01-1983

Volvo ex van Grieken. Den Haag, 03-04-1985