Auteur: Hans Stoovelaar
ISBN: 90 5994 0555
Uitgeverij: Aprilis B.V.  ©2004
Omvang: 184 pagina's, 22x28 cm, harde kaft
Illustraties: 260 foto's in kleur en zwart-wit
Prijs: € 29,50

Hans Stoovelaar schreef al drie zeer gewaardeerde boeken over Daf-trucks. Nu verscheen van zijn hand een boek over 4-assers in Nederland. Hij maakte het zich hierbij niet gemakkelijk, want voor de oorlog was dit type vrachtauto in Nederland onbekend en moest hij naar Engeland voor documentatie. Even de geschiedenis van de vierasser.

Engeland is de bakermat van de 8-wheeler, de zware vrachtwagen met vier assen. In 1930 verscheen de eerste 8-wheeler, een Sentinel met stoomaandrijving. De eerste 8-wheeler met een verbrandingsmotor was een AEC uit 1934, waarna vele andere merken volgden. Veertig jaar lang was de 8-wheeler het vlaggenschip en beeldbepalend voor de Engelse transportondernemingen. Duitsland koos voor de truck met aanhanger en Nederland werd het land met opleggers, vooral toen DAF de productie ter hand nam.

In de jaren '70 namen ook de andere Europese merken een 4-asser in hun programma. In 1976 introduceerde Ginaf op de RAI een vierasser, waarna de opmars van dit type begon. Merken als Volvo, Daf, Magirus en Scania werden zelfs naar Engeland geëxporteerd. De laatste decennia is Nederland koploper op het gebied van technisch kunnen met 4-assige trucks. De Nederlandse wetgeving met haar hoge toegestane aslasten geeft fabrikanten als Ginaf en Terberg de mogelijkheid 4-assers te produceren met technisch innovatieve hoogstandjes.

Het boek van Aprilis geeft een overzicht, niet alleen van Nederlandse fabrikanten maar alle fabrikanten die in Nederland 4-assers leveren of leverden. Het eerste deel van het boek beschrijft de klassieke Engelse 8-wheelers met ragscherpe foto's, advertenties uit die tijd en museumexemplaren. Deel 2 van het boek beschrijft alle merken in Nederland die het type hebben gebouwd. Vanaf begin 1974 tot heden.
Deel 3 beschrijft de situatie van de Engelse fabrieken vanaf 1974 tot heden.
Het boek is zeer compleet, want ook de modelbouw wordt besproken en afgebeeld. Ook zijn tabellen opgenomen met productiedata van de verschillende fabrikanten, en specificaties van de diverse producten. Zelfs een stripverhaal waarin een vierasser een rol speelt ontbreekt niet!

De vierasser is inmiddels in de weg- en waterbouw een niet meer weg te denken vrachtwagentype geworden, men zou niet meer zonder kunnen. Over dit type vrachtauto is nog maar weinig gepubliceerd. Er zijn twee Engelse boeken, en een Duits exemplaar. In Nederland was over dit onderwerp nog nooit in boekvorm iets geschreven. Het boek van Aprilis is dan ook een waardevolle aanvulling over de geschiedschrijving van het vrachtvervoer.