Auteur: Peter en Ronald van der Meer
ISBN: 978 906013 345
Uitgeverij: De Alk B.V  ©2013 - www.alk.nl
Omvang: 144 pagina's, A4 formaat, harde kaft
Illustraties: meer dan honderd foto's in kleur
Prijs: € 27,50

Het wegtransport is niet alleen van groot belang voor de Nederlandse economie, maar zorgt ook voor een grote variëteit aan vrachtwagens op de weg. Dit derde boek biedt wederom een overzicht van ruim 40 jaar Nederlands wegtransport. Aan de hand van circa nieuwe 300 foto's met uitgebreide informatieve bijschriften nemen de auteurs u weer mee op een reis door de tijd door Nederland; van ongeveer 1973 naar 2013. Hierbij komen zoveel mogelijk verschillende merken, types en vervoersvormen aan bod en het geeft dus een prachtig overzicht van de ontwikkelingen van de afgelopen 40 jaar.

Dit boek is al weer deel 3 in een serie, begonnen met 1969-2009. In het derde deel zien we dat de oudste jaren langzamerhand afvallen omdat er ruimte wordt gemaakt voor de nieuwe Mercedes Actros, een nieuwe Volvo FH, de nieuwe DAF XF en een vernieuwde Iveco Stralis. Auteurs hebben zich hierbij in een moeilijke positie gemanoeuvreerd, want zij willen de lezer niets steeds meer van hetzelfde bieden (de geschiedenis breidt zich immers niet verder uit), maar ze willen de koper toch een compleet plaatje bieden. Daarom is het onvermijdelijk dat bepaalde tekstdelen vaag bekend voorkomen, maar dit is gecompenseerd door wat meer achtergrondinformatie te geven. Hierdoor blijft het voor zowel de historicus als voor de geïnteresseerde in de ontwikkelingen een leesbaar boek.

Boek 3 pretendeert niet volledig te zijn, daar zijn voldoende andere uitgaven over verschenen. Gekozen is voor een overzicht van de ontwikkelingen op het gebied van wegtransport in Nederland in de afgelopen 40 jaar. Hierbij ligt de nadruk op het fotowerk, voorzien van informatieve bijschriften, voorafgegaan door een korte terugblik op een aantal opvallende gebeurtenissen van de afgelopen veertig jaar. Hierna gaan we een kijkje nemen in de hedendaagse ontwikkelingen waarbij wordt opgemerkt dat de economische recessie ook zijn weerslag had op de transportwereld waarbij veel faillissementen te betreuren waren. Op trailergebied leren we uit het boek dat voor het betonplatenvervoer het swap-body systeem ontwikkeld werd, vergelijkbaar met het systeem van wissellaadbakken.

Voor de vrachtwagenliefhebber is Trucks een waardevolle aanschaf. De foto's zijn van goede kwaliteit waarbij oud en nieuw aan bod komt, met de nadruk op nieuw. Tussen de oldtimers zitten veel kermis- en circusvoertuigen die over het algemeen een respectabele leeftijd bereiken omdat ze door de exploitanten met veel zorg worden omringd. Kortom een fijn kijk- en leesboek.