ISBN: 9789081541220
Uitgeverij: Foxy Design  ©2010 - www.foxy-design.nl
Omvang: 132 pagina's, 22x22 cm, harde kaft
Illustraties: meer dan 100 foto's in kleur
Prijs: € 24,95

Uitgeverij Foxy heeft het werk van de in 2009 failliet verklaarde Aprilis in Zaltbommel voortgezet. Naast het apart gerecenseerde boek over Mack kwam ook een boek uit over het merk Terberg.

Terberg is een familiebedrijf, voortgekomen uit een smederij in Benschop, waarmee grondlegger Johannes Terberg in 1869 was gestart. Na de 2e wereldoorlog werd begonnen met de ombouw van legerjeeps uit de dump voor civiel gebruik. In 1966 begon het bedrijf vrachtwagens onder eigen naam te verkopen. De eerste Terberg was een semi-frontkipper, de SF1200, een 6x6 op basis van een Mercedes waarbij de assen, versnellingsbak en diverse andere onderdelen van nieuw dumpmateriaal afkomstig waren. De Mercedes-ster op het front werd vervangen door een forse T. Hiermee werd de basis gelegd voor het huidige bedrijf dat inmiddels als Terberg Group bestaat uit vele werkmaatschappijen die allemaal actief zijn in de automotive sector.

Het bedrijf profileert zich graag als leverancier van speciale bedrijfsvoertuigen. En klant die in het standaard leveringsprogramma van de grote merken geen passend voertuig kan vinden komt vaak terecht bij Terberg voor maatwerk. Naast bouw- en grondverzet worden ook chassis voor zwaartranporttrekkers geproduceerd, tankwagens voor het leger, zware kippers, bodemonderzoekvoertuigen en andere interessante voertuigen.

Het boek begint met een beschrijving van de allereerste Terbergs die zijn geproduceerd in de N-serie. Dit was een vervanger voor de REO. Hoewel het een compleet nieuwe truck was leek de wagen uiterlijk nog erg op de REO. Het volgende hoofdstuk gaat over de productie van terminal trekkers. Men wilde een product dat los stond van wegenbouw, dit omdat door drastische bezuinigingen bij de overheid de verkoop van voertuigen voor de wegenbouw begon te stagneren. Terberg werd marktleider in Europa en wereldwijd tot de top drie! Nadat Mercedes besloot geen cabines meer te leveren werd een contract afgesloten met Volvo. Op basis van de Volvo F88 werd een nieuwe lijn Terbergs geproduceerd. Hierna vervolgt het boek met een aantal hoofdstukken over de verschillende uitvoeringen van Terberg voertuigen, waaronder de enorme pipe-carriers.

Over de afgebeelde foto's in het Terberg boek ben ik niet unaniem in een jubelstemming. Soms slordig afgesneden, regelmatig onscherp. Natuurlijk begrijpelijk bij historisch fotomateriaal, maar m.i. niet acceptabel bij foto's van voertuigen van de afgelopen 10 jaar. Bijvoorbeeld een speciale Terberg van van Seumeren over twee pagina's afgedrukt waarbij opvalt dat de opschriften op de deur onleesbaar zijn is erg jammer. Zo zijn er veel meer voorbeelden. Wellicht kan de nieuwe uitgeverij hier zijn voordeel mee doen voor de toekomst, want dit soort slordigheden kwam bij Aprilis onder het toeziend oog van Kitty Uijtenhoven niet voor.

Voor de rest juich ik alle initiatieven voor het samenstellen van vrachtwagenboeken natuurlijk toe. Naast de vele boeken die zijn verschenen over DAF is het leuk dat ook andere, minder bekende merken als Terberg nu eens aan bod komen.

Hieronder nog wat fotomaterieel van Ruurd:

Terberg op sloperij Pametex 12-06-1982. Foto: Ruurd Berendes

Terberg Gooimeerlaan Leiden 17-01-1985. Foto: Ruurd Berendes