Titel: Scania speciale voertuigen
Auteur: Wim Boon
ISBN: 9789081931991
Uitgeverij: Foxy Design  juli 2012 - www.foxy-design.nl
Omvang: 224 pagina's, 29x24 cm, harde kaft
Illustraties: vele honderden foto's in kleur
Op onze site kunt u bij de titel Scania speciale voertuigen al een recensie lezen over het eerste boek dat Wim Boon over dit onderwerp heeft gepubliceerd, toen nog bij het inmiddels failliet gegane Aprilis.

Dit tweede boek, uitgeven door Foxy Design gaat over de niet-alledaagse Scania's, van serie 0 tot en met serie R type 2. Het zijn de auto's die voor speciale doeleinden 'op maat' worden gebouwd, geassembleerd of verbouwd, zoals bergingswagens, brandweerwagens, LAXA, WST, Scania's voor defensie en Scania's voor de civiele sector. De cabine is bijvoorbeeld aangepast, assen zijn bijgeplaatst of de opbouw is speciaal vervaardigd.

De auteur Wim Boon heeft zijn foto's bijna allemaal gemaakt tijdens zijn lange reizen gedurende de laatste twintig jaar door heel Europa. De mooiste en meest interessante afbeeldingen zijn in dit rijk geïllustreerde boek opgenomen. Uiteraard heeft Wim hierbij weer medewerking gehad van eigenaren die de vrachtwagens voor hem in de meest gunstige foto-positie hebben geplaatst.

Het boek begint met bijzondere Scania's, zoals museumexemplaren, door de eigenaren in showroomstaat gerestaureerd, maar ook komen we een sneeuwruimer tegen met aan de andere zijde een Volvokop. Hierna volgen de aangepaste voertuigen van Scania. Voertuigen die ingrijpende operaties hebben ondergaan, of speciaal zijn omgebouwd. Hoofdstuk 3 is gereserveerd voor de Torpedo 's, een model dat tot 2006 werd gebouwd en immer populair bleef. Het boek vervolgt met alle mogelijke voertuigen als brandweerwagens, bergingsvoertuigen, hobby-show en sport trucks en Defensie. Naast allerlei modellen en typen Scania heeft de auteur ook oog gehad voor de beschilderingen op de vrachtwagens. Sommige eigenaren hebben van hun truck een waar kunstwerk gemaakt, en het spreekt vanzelf dat het onderwerp vrouw op veel trucks manifest aanwezig is. Veel kleurenfoto's over dit onderwerp.
Hoewel het boek slechts over 1 merk vrachtwagen gaat, Scania hoeft men zich geen zorgen te maken over de veelzijdigheid van het onderwerp. Voor de liefhebber van vrachtwagens in het algemeen en de Scania-fan in het bijzonder is dit prettig geprijsde en van haarscherpe foto's voorziene boek een aanrader