Auteur: Tony Vos
ISBN: 90 5994 057 1
Uitgeverij: Aprilis bv ©2004
Omvang: 143 pagina's, 22x22cm, gebonden
Illustraties: 250 foto's, bijna alles in kleur
Prijs: € 19,50

Het is altijd weer een verrassing als een uitgeverij komt met een boek waarin een bepaald autotype wordt besproken. Aprilis deed dit in november 2004 met het bijzonder leuke boek 'Vierkant Renault 4', over het meest geproduceerde model van de Franse firma; de Renault 4, waarvan ruim 8 miljoen exemplaren werden geproduceerd. Omdat dit model werd gebouwd tussen 1961 en 1992 bepaalde de 4 meer dan drie decennia lang een deel van het straatbeeld over de gehele wereld. Dankzij de praktische mogelijkheden, variërend van handige boodschappenauto via gezinsauto met veel ruimte tot bestelwagen werd de Renault 4 een zeer gewild model. De grote achterklep, de neerklapbare achterbank, de eenvoudige techniek in combinatie met het hoge comfort, maakte de auto populair bij boeren, particulieren, studenten, beginnende huisartsen en jonge gezinnen.

De 4 was geen veeleisende auto, gaf weinig onderhoud en was zuinig in gebruik. Autojournalist en Renault-kenner Tony Vos volgde alle aspecten van het heden en verleden van dit merk op de voet, en stelde dit verrassende boek samen. Aan de lay-out van het boek is zeer veel zorg besteed: in plaats van een droge opsomming van feiten, hier en daar gelardeerd met wat foto's is gekozen van een hele speelse manier van geschiedschrijving. Het gekozen lettertype leest snel en prettig en de foto's zijn er op een luchtige manier in verwerkt. De hierbij afgebeelde advertenties voor de auto roepen een sfeer van romantiek op en geven door de kleding van de autobezitters een nostalgisch gevoel.

Het boek begint met een aantal unieke foto's van het ontwerp van de Renault 4 die als project 350 geboren en ontwikkeld werd. We zien afbeeldingen van de eerste proefritten en verdere verbeteringen aan het voertuig. Deze worden ook uitvoerig besproken door de heer Vos. Afgezien van kleine, logische wijzigingen blijft de 4 constant zichzelf en houdt dat ook zijn lange carrière vol. Ingrijpende facelifts komen eigenlijk niet voor, en alleen het interieur is menigmaal onderwerp van verandering.

Hierna komt de bestelversie aan bod, en verbaast lezen we dat deze multifunctionele auto destijds voor slechts 4150 gulden kon worden aangeschaft in 1965. Ook de Renault 6, de chique broer van de 4 wordt besproken, alsmede de Rodeo, de echte vrijbuiter met linnen dak. In diverse uitvoeringen wordt het model afgebeeld, waarbij ook de versies van de ANWB niet worden vergeten. Eind 1992 valt het doek voor de Renault 4 na ruim 30 jaar. Met de speciale Bye Bye, een R4 Clan GTL met genummerde badges op het dasbord wordt in een oplage van 1.000 exemplaren afscheid genomen van een fenomeen. In het laatste hoofdstuk geven alle modellen van Renault nog even acte de presence. Uiteraard ontbreken ook de technische gegevens niet. Een heerlijk, nostalgisch boek.