ISBN: 90 5994 148 9
Uitgeverij: Aprilis B.V.  ©2006
Omvang: 230 pagina's, 22x22 cm, gebonden
Illustraties: ruim 100 foto's in zwart/wit
Prijs: € 19,50 (uitverkocht)

December is een drukke maand voor Aprilis. Op dezelfde dag dat in het DAF-museum te Eindhoven een nieuw boek over DAF verscheen (elders op deze site) zag een nieuw boek van Renault het daglicht.
Auteur is Jac Maurer, lid van de club d' Anciennes Renault des Pays Bas (de CAR) en van de CONAM (contactgroep Automobiel- en Motorrijwielhistorie), welke meerdere autohistorische publicaties op zijn naam heeft staan, onder meer als redacteur van de Renograaf, het clubmagazine van de CAR.

Al meer dan 100 jaar rijden er auto's van het merkt Renault over de Nederlandse wegen. De auteur beschrijft aan de hand van veel foto's en afbeeldingen de geschiedenis van de Franse fabriek en van de importeurs in Nederland. de geschiedenis van deze en alle daarna volgende importeurs die na Maastricht, respectievelijk in Utrecht, Den Haag en Amsterdam gevestigd waren.

Sinds het begin van deze eeuw is Renault Nederland N.V. vanuit Schiphol-Rijk actief. De fabrieksgeschiedenis in Parijs komt vanaf de eerste Renault (door Louis Renault in 1898 gebouwd) eveneens uitgebreid aan bod. In de loop van de afgelopen honderd jaar heeft Renault veel succesvolle modellen op de markt gebracht, waarvan er in ons land inmiddels meer dan één miljoen verkocht zijn. Al vóór 1914 sprak het type AG ('taxi de la Marne') tot de verbeelding en daarna waren de KZ, de NN en de Primaquatre populair. Later hoorden onder meer de 4CV, de Dauphine, de R4 en de R5, de R16 en meer recent de R25 en de Espace tot de klassiekers. Bijna alle in Nederland verschenen types personenwagen worden in dit boek uitgebreid besproken en geïllustreerd.

Het boek begint met de firma's die vanaf 1900 de Renaultmodellen in Nederland geïmporteerd hebben. Dat waren eerst particulieren, waarna Renault in 1926 haar eigen importfirma oprichtte. Te beginnen met de Renault A in 1898 tot de modellen die in 2005 nog dagelijks in het verkeer actief zijn.
Het was voor auteur niet gemakkelijk om aan informatie over het merk te komen. Er is in Nederland weinig vastgelegd over de geschiedenis van de auto in het algemeen en de Renault in het bijzonder. Dankbaar is gebruik gemaakt van tijdschriften en boeken en van archieven zoals de Rijks- en gemeentearchieven en het archief van Renault zelf. Naast de vele tientallen foto's van Renaults, overigens alle in zwart-wit, zijn ook de afgebeelde advertenties en posters het aanzien zeker waard. Leuk zijn ook de foto's van de showrooms van weleer zoals die van Auto-Haag in Den Haag. De veelzijdigheid van de busjes zoals de Goulette en Estafette worden ruim belicht. Uit eigen archief volgen hieronder een aantal foto's van Renaults, alle gemaakt door uw recensent, Ruurd Berendes. Hierbij een Renault Goulette van een kerstbomenventer in het Zuid-Hollandse Rijswijk in de jaren '80. Later zou deze bus weer opduiken als camper. Wederom een leuk boek dat de autoliefhebber zeker zal aanspreken.

Renault Goulette 1959, Lelystad 15-06-1997

Renault-Dauphine, Den Haag 01-03-1980

Renault Estaffette, Rijswijk ZH 12-06-1986