Auteur: Raymond Beekman
ISBN: 9789081541213
Uitgeverij: Foxy Design  ©2010 - www.foxy-design.nl
Omvang: 168 pagina's, 22x22 cm, harde kaft
Illustraties: enige honderden in kleur en zwart/wit
Prijs: € 24,95

Dit boek zou verschijnen bij uitgeverij Aprilis Zaltbommel, die vorig jaar november, zo is mij nu ter ore gekomen, onverwachts failliet is verklaard. Het boek is nu, in een ander formaat dan we gewend waren van Aprilis, n.l. A4 uitgebracht in een kleiner formaat. Bij Aprilis verschenen vele boeken van het merk DAF. In vergelijking met dit merk was de Mack maar een kleine speler op de Nederlandse markt. In een kleine hal in Hilversum knutselde Floor Mack vrachtwagens in elkaar. Vanaf 1963 werd dit gedaan vanuit het Gelderse Wijchen.

Auteur Beekman heeft er een enorme klus aan gehad om het boek samen te stellen. Met oud collega Arie Kool uit Hilversum is hij gaan speuren naar oude verkooplijsten van de Mack-periode bij Floor. Via oud-werknemers en archivaris Rene Megens uit Millingen kwam hij uiteindelijk aan het materiaal om het boek samen te stellen.

Het boek begint met de historie van het bedrijf Floor, importeur van Mack, een Amerikaanse vrachtwagenbouwer. Hierna volgen vele plaatjes uit de oude doos, soms van opvallende scherpte en soms helaas wat wazig.

Leuk is dat de foto's worden afgewisseld met afbeeldingen uit foldermateriaal van Mack. Het voordeel van de Amerikaanse Mack was dat ze in de jaren '60 hun tijd ver vooruit waren. De dieselmotoren hadden bijvoorbeeld meer vermogen dan hun Europese soortgenoten. Ook de kantelcabine was een Amerikaanse uitvinding. Veel steenrijders kozen voor Mack vanwege een sterker draagvermogen door betere assen.

Een apart hoofdstuk wordt besteed aan de firma Haukes, transport en wegenbouwbedrijf in het Gelderse Kekerdom. Naast Daf maakte dit bedrijf veelal gebruik van Macks, en daar zien we ook de plaatjes van. Het boek besluit met overzichtslijsten van door Floor verkochte Macks. Helaas staan hier geen kentekens bij vermeld. Auteur maakt zelf hierbij de kanttekening dat het boek niet compleet is. Helaas zijn veel gegevens van Mack in België en Luxemburg vernietigd. Een leuk boek voor de vrachtwagen liefhebber: Mack, indrukwekkende Amerikanen op de Nederlandse wegen.

Boerecensies

Als illustratie nog wat Macks door Ruurd met de eigen camera genomen.

Mack in Monster 10-09-1983 Foto: Ruurd Berendes